AMNYTT Nr. 6 – 2014 | Page 19

19 /125 Automatisk regulering bygger også gjerne på en inngående teoretisk analyse av prosessen som skal reguleres, og gjennom denne analysen kan det blir klart at nye målinger (som ikke var relevante ved manuell operasjon fordi det da ville være for krevende å tolke dem), kan være viktige eller gunstige i et automatisert regime. Hvordan påvirker Industry 4.0 – Internett of things – behovet for instrumenteringskunnskaper, når alt skal måles? Vi ser vel ikke at selve måleteknikken endres så mye, men kommunikasjonen og bruken av informasjonen endrer seg nok. Vi bør vel nevne at vi har egne emner som går på utvikling av maskinvare der kommunikasjon med omgivelsene ofte er sentrale egenskaper. AMNYTT #6 2014 For å bli en god instrumenteringsfagperson er det behov for praktisk erfaring i kombinasjon med gode faglige kunnskaper. Hvordan møter undervisningen dette forholdet? Vi har laboratorium med industrielt utstyr som vi benytter i både måleteknikk og andre relaterte emner, men praktisk erfaring innenfor et spesielt anvendelsesområde må industrien selv sørge for. Har du/dere andre aktuelle saker som bør belyses er det helt ok å ta det med? Vi kan jo nevne at vi er i ferd med å implementere det vi kaller «Ingeniørstigen» allerede fra første klasse i studiet. Denne er basert på en omfattende gjennomgang av studiene i FRIKT prosjektet (Fremtidens IKT undervisning) og innebærer at studentene får mer nærkontakt g g