19 /125
Automatisk regulering bygger også gjerne på en
inngående teoretisk analyse av prosessen som
skal reguleres, og gjennom denne analysen kan
det blir klart at nye målinger (som ikke var relevante ved manuell operasjon fordi det da ville
være for krevende å tolke dem), kan være viktige eller gunstige i et automatisert regime.
Hvordan påvirker Industry 4.0 – Internett of
things – behovet for instrumenteringskunnskaper, når alt skal måles?
Vi ser vel ikke at selve måleteknikken endres
så mye, men kommunikasjonen og bruken av
informasjonen endrer seg nok. Vi bør vel nevne
at vi har egne emner som går på utvikling av
maskinvare der kommunikasjon med omgivelsene ofte er sentrale egenskaper.
AMNYTT #6
2014
For å bli en god instrumenteringsfagperson
er det behov for praktisk erfaring i kombinasjon med gode faglige kunnskaper. Hvordan
møter undervisningen dette forholdet?
Vi har laboratorium med industrielt utstyr som
vi benytter i både måleteknikk og andre relaterte
emner, men praktisk erfaring innenfor et spesielt
anvendelsesområde må industrien selv sørge for.
Har du/dere andre aktuelle saker som bør
belyses er det helt ok å ta det med?
Vi kan jo nevne at vi er i ferd med å implementere det vi kaller «Ingeniørstigen» allerede fra
første klasse i studiet. Denne er basert på en
omfattende gjennomgang av studiene i FRIKT
prosjektet (Fremtidens IKT undervisning) og
innebærer at studentene får mer nærkontakt g
g