20 /125
med det de skal jobbe med senere allerede fra
starten. For eksempel undervises hovedtyngden
av måleteknikken for alle 130 studentene på det
femårige programmet allerede første året.
AMNYTT #6
2014
Emnene vi har finner du her:
www.itk.ntnu.no/utdanning/emneoversikt
Oppbygging av femårig master er her:
www.ntnu.no/studier/mttk/oppbygning
Svaret fra Høgskolen i Telemark ble gitt av Nils-Olav Skeie /
Morten Pedersen og Finn haugen
1:
Undervisningen på masterstudiet SCE er 5
stp. av 80 stp. (når en ser bort fra prosjekt og
hovedoppgave). På bachelor har vi 10 stp (av
180) i Instrumenteringsteknikk for studieretningene Elkraftteknikk og Informatikk og
automatisering. I tillegg kommer prosjekter
og hovedoppgave.
2:
Industrien etterspør vel mer og mer kompetanse innen instrumentering siden vi nå
går fra analog (4-20mA) til digital (feltbuss)
løsninger, noe undervisningen nok ikke
reflekterer.
3: eg ser ikke for meg noe forskjellig behov i
J
forskjellige bransjer, forskjellene er vel bare
type følere og antall, resten blir det samme.
4:
Økt automatiseringsgrad vil også medføre
økt instrumenteringsgrad fordi mer informasjon fra prosessen er nødvendig,
5: Industry 4.0 og IoT medfører vel mest at datamengden øker slik at analyseverktøyene må
bli bedre, men det vil også kreve høyere kompetanse hos instrumenteringsavdelingen,
6: et er viktig med mye praktisk arbeid, lab’er
D
hvor de ser hvordan verdier, måles, filtreres og lagres. En god mengde teori som kan
etterprøves i praksis.
Finn Haugen mener
Instrumenteringsteknikk er selvsagt en svært
viktig del av et automatiseringssystem. I emnet
Automatiseringsteknikk i bachelorstudiet legges det vekt på å lære studentene at pådrags-
organer, sensorer, og målesignalbehandling
(filtrering