AMNYTT Nr. 6 – 2014 | Page 20

20 /125 med det de skal jobbe med senere allerede fra starten. For eksempel undervises hovedtyngden av måleteknikken for alle 130 studentene på det femårige programmet allerede første året. AMNYTT #6 2014 Emnene vi har finner du her: www.itk.ntnu.no/utdanning/emneoversikt Oppbygging av femårig master er her: www.ntnu.no/studier/mttk/oppbygning Svaret fra Høgskolen i Telemark ble gitt av Nils-Olav Skeie / Morten Pedersen og Finn haugen 1:   Undervisningen på masterstudiet SCE er 5 stp. av 80 stp. (når en ser bort fra prosjekt og hovedoppgave). På bachelor har vi 10 stp (av 180) i Instrumenteringsteknikk for studieretningene Elkraftteknikk og Informatikk og automatisering. I tillegg kommer prosjekter og hovedoppgave. 2:   Industrien etterspør vel mer og mer kompetanse innen instrumentering siden vi nå går fra analog (4-20mA) til digital (feltbuss) løsninger, noe undervisningen nok ikke reflekterer. 3:  eg ser ikke for meg noe forskjellig behov i J forskjellige bransjer, forskjellene er vel bare type følere og antall, resten blir det samme. 4:   Økt automatiseringsgrad vil også medføre økt instrumenteringsgrad fordi mer informasjon fra prosessen er nødvendig, 5: Industry 4.0 og IoT medfører vel mest at datamengden øker slik at analyseverktøyene må bli bedre, men det vil også kreve høyere kompetanse hos instrumenteringsavdelingen, 6:   et er viktig med mye praktisk arbeid, lab’er D hvor de ser hvordan verdier, måles, filtreres og lagres. En god mengde teori som kan etterprøves i praksis. Finn Haugen mener Instrumenteringsteknikk er selvsagt en svært viktig del av et automatiseringssystem. I emnet Automatiseringsteknikk i bachelorstudiet legges det vekt på å lære studentene at pådrags- organer, sensorer, og målesignalbehandling (filtrering