AMNYTT Hannover spesial 2017 | Page 61

61 / 75 definert posisjon, for eksempel for å levere en tung del for montering. PGV-systemet sikrer pålitelig rutesporing og presis posisjonering, selv på underlag med svært høy refleksjon.» Takket være det store lese- vinduet utgjør ikke skadde eller skitne koder noe problem for driften. I konstruksjonen av AGV-et viste også den svært plassbesparende utformingen seg å være en stor fordel. «Tilkobling til kjøretøykontrollen ble også håndtert raskt takket være CANopen-støtten til PGV. Montering var generelt svært enkelt på grunn av sensorens plug-and-play-funksjon», sier Mayr idet han beskriver implementeringen. I tillegg ble ekspertene i imetron impo- nert over robustheten til PGV-en fra Pepperl+Fuchs. Huset, med sin IP67-beskyttelsesgrad, kapsler inn elektronikken for signalbehandling, inkludert feltbuss-interface. Siden sensoren jobber kontaktløst og uten bevegelige deler, er den også vedlikeholdsfri og slitesterk. AMNYTT - HANNOVER SPESIAL 2017 Ett Donkey til alle situasjoner imetron bruker sensoren i kjøretøy av alle størrelser, fra den kompakte modellen opp til den kraftige Donkey-utgaven, som frakter opptil ti tonn. Prosjektlederen kan fortelle at Donkey-kjøretøyene blir stadig mer populære: «I tillegg til intralogistikk kommer kundene våre fra mange ulike områder. Kjøretøyene våre kan for eksempel erstatte en roterende scene for presentasjoner på varemesser eller fungere som en mobil monteringsbase i felt eller en lastebil for verktøybytte. I likhet med Donkeys bevegelsesegenskaper er det ingen grense for applikasjonene.»   n www.pepperl-fuchs.no/news-pgv 15