Bruksområder + Kompetanse | News for Factory Automation 1 / 2017
60 / 75
AMNYTT- HANNOVER SPESIAL 2017
Donkeys øye
Et kjøretøy på Mecanum-hjul kan bevege seg i alle retninger, lignende en luftputebåt. Det gir fleksibilitet og sparer plass – uvurderlige fordeler innen intralogistikk. PGV-systemet for posisjonering fra Pepperl + Fuchs brukes slik at bevegelsesvidunderne fra bedriften imetron alltid finner veien.
« Vi kalte serien vår av industrikjøretøyer for DONKEYmotion, etter det langørede pakkdyret », forklarer prosjektleder Markus Mayr fra imetron, mekatronikkspesialistene i Freiburg. « Akkurat som et esel transporterer det tunge laster og har en slepekraft på flere tonn. Samtidig kan « eselet » bevege seg i hvilken som helst retning, kjøre i svinger med variabel radius og snu på flekken, noe som gjør det spesielt smidig.» Hemmeligheten bak denne ubegrensede mobiliteten ligger i det såkalte Mecanum-hjulet, som – i motsetning til vanlige hjul – ikke har noen ende-til-ende-løpeflate. Det er montert roterende, tønneformede valser i en vinkel på 45 grader i forhold til hjulakselen. Rotasjonsretningen og rotasjonshastigheten til hvert hjul bestemmes individuelt via et styresystem, noe som gir ekstremt høy overflatemobilitet. « I motsetning til en gaffeltruck trenger Donkey for eksempel ikke noe plass til å manøvrere », sier Mayr. « I tillegg forsvinner kjøretøyet fullstendig under en europall, og pallene lastes ovenfra. Ingen deler av kjøretøyet stikker ut.» Det er imidlertid ikke bare den høye mobiliteten til Mecanum-hjulene som gjør DONKEYmotion til et kjærkomment tilskudd til intralogistikk. Som et automatisk styrt kjøretøy( AGV – Automated Guided Vehicle) muliggjør det automasjon av transportoppgaver. Et optisk lesehode fra Pepperl + Fuchs sikrer at den riktige ruten følges: PGV100 kalles derfor uformelt Donkeys øye.
Pionerteknologi imetron bruker denne sensoren, som består av et 2D-kamera og en LED-lysenhet, på to måter. I én kjøretøyvariant leser den Data Matrix-kodetape på gulvet, slik at AGV-et følger en gitt rute nøyaktig i hvilket som helst punkt. Den andre varianten av DONKEYmotion krever bare individuelle QR-koder, ikke tapen. På grunn av sin høye fleksibilitet dekker PGV100 dette scenarioet like godt. « Ut fra koden utleder sensoren retningen til kjøretøyet i tillegg til å bestemme posisjonen nøyaktig », forklarer Mayr. « Donkey kan dermed kjøre uavhengig fra kode til kode. Det kan utføre « parkering » med høy presisjon i en
14