18 / 71 AMNYTT NR . 3 2024
Smart Operations
Deloitte er kanskje mest kjent som et verdensomspennende rådgivnings , revisjons og advokatfirma . Men under Hannovermessen finner jeg Deloitte i hallen for digitale økosystemer . Med over 100.000 som jobber med tech prosjekter er de en av de ledende selskapene i verden også på dette . På sin stand viser de frem løsninger sammen med noen av sine allianse partnere SAP , ServiceNow , AWS og Siemens .
Av Jan Eirik Schiøtz
Deloitte er mer enn det og har utviklet helhetlige industrielle konsepter som Smart Operations er et viktig eksempel på . Dette er også hovedtemaet på årets Hannover Messe hos Deloitte . Smart Operations er et helhetlig konsept der teknologi er en viktig muliggjører , men alene ikke nok til å skape verdi . Det er i samspillet mellom prosesser , organisasjon & mennesker og teknologi verdiene skapes , der en også må ta hensyn til modenhet en har innen disse områdene for å lykkes . Og så kan denne elefanten deles opp og « spises » i mindre og håndterbare biter , utfra hvilke perspektiver og behov en har for det som skal forbedres . Dette forteller Kjetil Torvanger , leder for Smart Operations i Norden . Vi jobber svært tett med våre Tyske kolleger , da vi opplever at Norsk industri har mye å lære av Tysk Industri . En viktig utfordring Deloitte jobber mye med for tiden er å få IT og OT til å samhandle best mulig sammen . Derfor er da også et av fokusområdene under årets messe OT Service Management . Vi oppdaget for noen år siden at det var utfordringer i å få administrative og tekniske IT systemer til å kommunisere med hverandre . – Vi så en Kingsely raport at OT manglet skalerbarhet , fortale Chris Fangmann til AMNYTT under Hannover Messen . IT løsninger i administrative løsninger har god skalerbarhet . – Vi erkjente fullt ut at data i OT systemene hadde helt andre egenskaper , enn dataene i IT systemene har , fortsatte Fang-
Chris Fangmann leder industrisatsingen til Deloitte
mann med å si . Det er naturlig å se etter nye markeder . Vi så at OT miljøene hos flere av våre kunder hadde behov for hjelp til å utvikle seg . I dette arbeidet så vi etter hva som kunne benyttes av eksisterende løsninger og hva som måtte nyutvikles i vår organisasjon og portefølje . OT Service Management er blitt viktig del av Smart Operations porteføljen . Kritikalitet er et område som er helt sentralt i OT verden , men ikke av så avgjørende betydning for administrative systemer . Men informasjon må kunne flyttes problemløst i hele organisasjonen , uansett om det er på teknisk eller administrativt nivå . Datakvaliteten må beholdes , uansett hvordan data blir flyttet eller brukt . - Løsningen er som i mange andre industrielle forhold , standarder og modeller , sa Fangmann . Grunnlaget for vår utvikling var målene bedriftene skulle nå , mer effektiv produksjon . Ved å benytte anerkjente modeller fikk vi et ramme-