19 / 71
AMNYTT NR . 3 2024
IT møter OT var sentralt tema på Hannovermessen og viktig i Deloittes konsept
verk for utvikling av standard prosesser . Dette er i grunnen hele fundamentet i OT Service Management . - Et viktig element Ot verden kan hente fra IT , er skalerbarhet , fortalte Fangmann . Fra tidligere arbeidsforhold kjente han til IT løsninger . Han så ganske raskt at dagens OT løsninger ikke er godt egnet til skalerbarhet . Selv om antall tag lett kan økes i mange installasjoner , er systemet ikke enkelt å skalere når det gjelder brukere nye applikasjoner og andre systemer det må fungere sammen med . Det er svært mye som skjer i produksjonen som ledelsen i tradisjonelle systemer ikke får informasjon om . God konvergens mellom IT og OT vil gi ledelsen langt bedre verktøy til å ta riktig beslutninger i fremtiden , enn det som er mulig i dagens løsninger . Fangmann kom med en brannfakkel . OT løsninger bør ikke importeres i IT systemer . Men
IT løsninger kan inkluderes i OT verdenen . Men , og det er et stort men , det må fullstendig skje på OT løsningenes premisser . Det er spesielt skalerbarhet Fangmann tenker på . Kunstig intelligens er på full fart inn i produksjonsløsninger . Prediktiv kvalitet er et begrep Fangmann mener vil få stor betydning . I løpet av 01 , sekunder vil AI kunne forutsi kvalitetsnivå i en produksjonslinje . Det er så raskt at man hele tiden skal kunne beholde forventet kvalitet i produksjonen . AI vil bli benyttet i nettverk for å sikre høy tilgjengelighet i kommunikasjonen i produksjonen . Teknologien vil også muliggjøre at all kommunikasjon mellom menneske og maskin foregår på lokalt språk , eller det språket operatøren behersker . - Vi trenger transparens i organisasjonen for å få smarte løsninger , var siste budskap fra Fangmann . Og så la han til , hva som er smart er avhengig av hvor du er .