AMNYTT amnytt.no 3/2024 | Page 17

17 / 71 AMNYTT NR . 3 2024
Goodtech var en av utstillerne på den norske standen
optimalt designet for den aktuelle oppgaven . En litt strippet versjon av ChatGPT er inkorporert i selskapets brukerstøtte-løsning . Den finner raskt frem til svarene som brukeren legger inn i chat-løsningen til Beckhoff . Deloitte som har tatt et stort sprang fra revisor virksomhet til å utvikle en egen portefølje innen Smart Operations , utnytter blant annet AI teknologien i sin

” Trenden med å ta produksjonen hjem , eller til mer nærliggende områder , er sterk i de vestlige land ” løsning for « Support as a Service ». Siemens har utviklet en brukerstøtte funksjon de kaller Siemens Industrial Copilot , hvor AI er en sentral teknologi . I denne sammenheng har de inngått partnerskap med Microsoft for å kunne utvikle et mest mulig optimalt menneske-maskin samarbeid . Generative AI vil ganske snart bli vanlig verktøy for å utvikle optimale produksjonsprosesser .

Maskinlæring vil gi helt andre muligheter en språkroboter gir .
IT møter OT De store IT-selskapene har i en del år vært til stede på Hannover Messe . Engasjementet har variert fra år til år . Under årets utstilling hadde både SAP og AWS ( Amazone Web Service ) store stands . Hos begge disse datagigantene var det partnerskap med industrielle leverandører som det satses på . Det gjaldt både for tekniske løsninger og bransjerettede løsninger . Fortsatt er 5G-teknologien under rivende utvikling . Det kommer flere løsninger for private 5G-nettverk . Det er slike løsninger industrien vil ha behov for , når egne , tekniske mobilnettverk skal utvikles .