20 / 82
AMNYTT NR . 2 2024
– Utvelgelsen av tårnene som skal overføres til tårnsenteret er basert på økonomiske , operative og tekniske vurderinger . Fullt utrullet vil Remote Towers sikre mer kostnadseffektiv flyplassdrift og bedre tilgjengelighet til regionale flyplasser , sier Jan Østby , prosjektdirektør for Remote Towers i Avinor . ( Foto : Eirik Iveland )
roterer kontinuerlig med 5 runder per sekund . Det gir en sammenhengende , høyoppløselig bildestrøm , tilsvarende perfekt 20 / 20 syn ( som er kravet til flygeledere ). Dette kameraet har en vertikal synsvinkel på 60 °. – I denne enheten er det også et IR-kamera , med 20 ° synsvinkel . Det er for å kunne se om natten ; vilt og annet som rører seg på flyplassen . Dette kameraet gir også god kapasitet i skumring og i vanskelig dagslys , forteller Østby . Den andre stolpen har et pan-tilt-zoom kamera , som erstatter flygeledernes kikkerter . Det har kraftig zoom som er assistert av laseravstandsmåler . Dessuten en Aldis-lampe , som du finner på tradisjonelle tårn .
Avanserte kommunikasjonsløsninger Det er viktig å ha kontinuerlig god kommunikasjon tilgjengelig mellom RTC og flyplassene , og det er redundans i flere av systemene . Hvis det ene nettverket skulle svikte , kan det andre brukes til å koble opp tårnsenteret . Disse nettverkene er høykvalitetsnett som brukes til luftfart og involverer bruk av både fiberkabler og radiooverføringer . Remote Towers-satsingen er knyttet opp mot EU-prosjektet SESAR ( Single European Sky ATM Research ), som tar sikte på å modernisere og harmonisere flygeledervirksomheten i Europa . Gjennom SESAR-prosjektet har Indra Navia utviklet funksjonaliteten for multiple tårnoperasjoner i InNOVA .