21 / 82
AMNYTT NR . 2 2024
Operatørene Remote Towers Centre i Bodø har ransvaret for én flyplass hver . Etter hvert vil de kunne betjene opptil tre lufthavner fra den samme arbeidsstasjonen . ( Foto : Øystein Løwer / Avinor )
– Med all relevant informasjon på en enkelt integrert skjerm , og pålitelig kommunikasjon via GAREX , får kontrollerne full situasjonsforståelse , sier Østby . – Man har i mange år jobbet systematisk med sikkerhet . Siden 2015 har det vært drevet forskning på simple og multiple operasjoner , SESAR-prosjektet er også en viktig referanse overfor luftfartsmyndighetene .
Kommer til alle flyplasser ? Norge er et land preget av store avstander og utfordrende topografi , og lokalsamfunn er avhengig av flytilbudet . RTC muliggjør en bærekraftig luftfartstjeneste i distriktene i Norge , hvorav mange er i Arktis . Teknologien er også dimensjonert for større flyplasser .
– Noen mindre flyplasser har få daglige avganger og kan vanskelig drives kommersielt med manuell bemanning . I tillegg er det ambulansefly ved flere av flyplassene langs kysten , disse står i døgnberedskap , sier Østby . Satsningen på fjernstyrte tårn er åpenbart riktig for Avinor . Remote Towers har et positivt business-case , på operatørsiden regner Avinor en effektivisering på 40 %. – Det er et fremtidsrettet teknologiprosjekt som gir store besparelser . Mange av flyplasstårnene er mer enn 50 år gamle og trenger å skiftes ut over de neste årene . Satsingen på fjernstyrte tårn gjør at vi unngår svært kostbare systemendringer i fremtiden , sier Østby .