AMNYTT amnytt.no 2/2024 | Page 19

19 / 82
AMNYTT NR . 2 2024
NINOX-løsningen har både roterende kamera med 360 ° visning av flyplassen samt et pan-tiltzoom kamera som erstatter flygeledernes kikkerter . ( Foto : Øystein Løwer / Avinor )
Avinor har tatt et viktig skritt mot multiple tårnoperasjoner med introduksjonen av avanserte sekvensielle operasjoner . I Bodø jobber operatørene på skift på hver sin stasjon , og vil fra start ha ansvaret for én flyplass hver . Planen er å gradvis fase inn flere flyplasser for hver operatør . – I operativ drift vil vi få store besparelser med innføringen av multippel drift . Det vil si at én AFIS-fullmektig kan betjene opptil tre lufthavner fra den samme arbeidsstasjonen , sier Østby . Teknologien fungerer , og Avinor bruker simulator for opplæring av personell og innkjøring av nye flyplasser i RTC . Det er allikevel strenge krav til dokumentasjon for at Luftfartstilsynet skal gi klarsignal .

” Fullt utrullet vil Remote Towers sikre mer kostnadseffektiv flyplassdrift ”

– Vi har hatt en tett dialog med Luftfartstilsynet siden starten av dette prosjektet , noe som har vært viktig ved introduksjon av ny teknologi i en strengt regulert og sikkerhetsorientert industri , sier Østby . – Hele løsningen må dokumenteres med kvantifisering , vi må vise at løsningen er minst like sikker som det den erstatter . Det er strengt , men så har norsk sivil luftfart har svært lite ulykker .
Kameraløsningen Kameraløsningen består av i alt fire kamera på to stolper , og inkluderer MTI-teknologi ( Moving Target Indicator ) som oppdager bevegelige objekter i luftrommet eller på bakken . På den ene stolpen er det 360 ° -kamera som