26 /168
levert en lakkeringslinje til VW i Kina
som skal produsere 120 biler i timen.
Selv om biler fra Porsche er kjappere
enn de fleste, er produksjonen ved
den nye elbilfabrikken i Stuttgart i
Tyskland ganske behersket, med 15-
20 biler per time. For å optimalise-
re investeringer, fleksibiliet og plass
benytter fabrikken en løsning hvor
robotene er montert på veggen med
en roterende, syvende akse. Den
kommer i tillegg til de seks aksene
majoriteten av industriroboter har.
Vann og høyspent
- Robotene styrer lakk- og luftmeng-
de som benyttes sammen med selve
robotbevegelsene for å få riktig tyk-
kelse, riktig overflate som farge, re-
Tar egenmedisin
ABB tar egenmedisin med robotise-
ring i Norge. Selskapet er en av ver-
dens største leverandører av indus-
triroboter og tar i bruk stadig flere i
Norge. Robot nummer elleve er på
gang i Skien, hvor selskapet har en
fabrikk for elektroteknisk utstyr. Ro-
botene «jobber» med bearbeiding
av metaller og sveising.
Logistikken i deler av fabrikken er
også helautomatisert, blant an-
net med automatisk høylager for
komponenter og automatisk distri-
busjon til produksjonslinjene med
AMNYTT NR. 6 2019
fleksjon og effekter og riktig bespa-
relse for hvert fargeskifte, sier Steinar
Riveland, global kvali-tetssjef for lak-
keringsroboter i ABB. Og spennin-
gen er høy under lakkeringen.
- Vi benytter et såkalt Cartridge
Bell System (CBS). Det kombinerer
vannbasert lakk med elektrostatisk
ladning av lakken, uten at det blir
overslag fra -80.000 volt som lakken
lades med, forklarer Riveland. - Den
delen av sprøytehodet som peker
i motsatt retning av selve lakkerin-
gen, er beholderen med inntil 1000
ml med lakk som benyttes per bil og
den definerte delen av bilen som lak-
keres av denne roboten. Etter bruk
vil denne beholderen byttes, rengjø-
res og fylles med ny farge.
selvkjørende trucker, såkalte AGV-
er (Automated Guided Vehicle). Alt
er sømløst integrert i relevante it-
og styringssystemer i beste Industri
4.0-stil.
Også ABBs nye servicesenter for
transformatorer og høyspentpro-
dukter i Drammen har også «ansatt»
en industrirobot. Den håndterer ol-
jeprøver fra transformatorer og av-
laster operatørene i oljelaboratoriet
og bidrar til bedre HMS. Transfor-
matorolje forteller det meste om
helsetilstanden til transformatorer,
som blodet for oss mennesker.