06
Hovedtema
UPDATE 2|15
Integrert i energinettet med Vehicle to Grid
Vehicle to Grid – forkortet V2G – betegner integreringen av kjøretøyet
i fremtidens energinett. Via ladestasjonen kommuniserer el-bilen
med energinettet som det er tilkoblet. Detaljer rundt ladeprosedyren
fastsettes med utgangspunkt i tekniske spesifikasjoner fra
ladestasjonen, tilgjengelighet av energi og brukerens ønske om
mobilitet. Som resultat kan ladeprosesser for eksempel kobles til
fornybare energier som er tilgjengelige. Denne kommunikasjonen
foregår med utgangspunkt i standard ISO/IEC 15118 og kan generelt
benyttes for alle lademetoder – AC eller DC. Dataoverføringen foregår i
samsvar med standard Powerline Home- Plug Green PHY.
er et CCS-inntak integrert i kontakten som
rommer både AC- og DC-kjøretøyladepluggen
og som dermed forener begge lademuligheter
for bruk i alle hverdagssituasjoner. Totalt
finnes det på verdensbasis tre kjernemarkeder
som det henholdsvis er fastsatt standarder
for ladepluggsystemet i el-biler for. Phoenix
Contact utvikler og produserer ladeplugger og
kjøretøyinntak for alle internasjonale markeder
og tilbyr dermed en utstrakt portefølje med
ekvivalente kvalitets- og sikkerhetsstandarder.
Helmut Friedrich
CCS – the standard for Europe
For å oppnå enhetlig lading av biler i Europa er en
standard for ladepluggsystem og ladeprotokoll
spesifisert som en europeisk bestemmelse.
Phoenix Contact tilbyr
ladepluggsystemer for
e-mobilitet i Europa, Kina
og USA
Phoenix Contact spilte en viktig rolle i
samarbeidet med den tyske bilindustrien på
ladegrensesnittet Combined Charging System
(CCS). Dette systemet åpner for lading av biler
med like- og vekselspenning. I den sammenheng
Type 1/ Nord-America
Lademodus 2
Lademodus 3, situasjon B
Type 2
Lademodus 3, situasjon C
Lademodus 4
Type 2/ Europa
GB/T standard/Kina