AMNYTT 3/2015 | Page 110

06 Hovedtema UPDATE 2|15 Integrert i energinettet med Vehicle to Grid Vehicle to Grid – forkortet V2G – betegner integreringen av kjøretøyet i fremtidens energinett. Via ladestasjonen kommuniserer el-bilen med energinettet som det er tilkoblet. Detaljer rundt ladeprosedyren fastsettes med utgangspunkt i tekniske spesifikasjoner fra ladestasjonen, tilgjengelighet av energi og brukerens ønske om mobilitet. Som resultat kan ladeprosesser for eksempel kobles til fornybare energier som er tilgjengelige. Denne kommunikasjonen foregår med utgangspunkt i standard ISO/IEC 15118 og kan generelt benyttes for alle lademetoder – AC eller DC. Dataoverføringen foregår i samsvar med standard Powerline Home- Plug Green PHY. er et CCS-inntak integrert i kontakten som rommer både AC- og DC-kjøretøyladepluggen og som dermed forener begge lademuligheter for bruk i alle hverdagssituasjoner. Totalt finnes det på verdensbasis tre kjernemarkeder som det henholdsvis er fastsatt standarder for ladepluggsystemet i el-biler for. Phoenix Contact utvikler og produserer ladeplugger og kjøretøyinntak for alle internasjonale markeder og tilbyr dermed en utstrakt portefølje med ekvivalente kvalitets- og sikkerhetsstandarder. Helmut Friedrich CCS – the standard for Europe For å oppnå enhetlig lading av biler i Europa er en standard for ladepluggsystem og ladeprotokoll spesifisert som en europeisk bestemmelse. Phoenix Contact tilbyr ladepluggsystemer for e-mobilitet i Europa, Kina og USA Phoenix Contact spilte en viktig rolle i samarbeidet med den tyske bilindustrien på ladegrensesnittet Combined Charging System (CCS). Dette systemet åpner for lading av biler med like- og vekselspenning. I den sammenheng Type 1/ Nord-America Lademodus 2 Lademodus 3, situasjon B Type 2 Lademodus 3, situasjon C Lademodus 4 Type 2/ Europa GB/T standard/Kina