AMNYTT 3/2015 | Page 111

På stedet UPDATE 1|15 Trafikkscenario i Nanjing. Kina ønsker å redusere smogbelastningen ved å fremme bruk av E-Mobility. Forkjørsrett for el-bilen Intensiv promotering av E-Mobility i Kina Frem mot 2020 planlegger den kinesiske regjeringen å ha fem millioner registrerte elkjøretøyer på veiene. Landet håper på denne måten å få grep om de prekære miljø- og trafikkproblemene. For å støtte denne endringen danner Phoenix Contact et datterselskap for e-mobilitet. Hvorfor Kina konsekvent retter sin oppmerksomhet mot e-mobilitet, er enkelt å forklare: Livskvaliteten i de kinesiske metropolene avtar i takt med tiltagende smogbelastninger som følge av økte utslipp fra konvensjonelt drevne personbiler. Her hjelper det ikke lenger å bare begrense nye registreringer, for allerede nå er det åpenbart at det finnes for få kjøretøyer sammenlignet med befolkningstettheten. Forkjørsrett for el-bilene Spesielt i de kinesiske storbyene, der nye registreringer reguleres via auksjoner, er elkjøretøyer et attraktivt alternativ. El-bilenes registreringsskilter utstedes raskere av myndighetene og er tilsvarende rimeligere. Utover dette mottar kjøpere av el-biler i Kina, avhengig av region, omregnet opptil rundt 7200 euro i subvensjoner. Utforming av ladeinfrastrukturer støttes også. Myndighetene planlegger til og med strenge regler ved bygging av nye boligområder for å sikre beboerne tilstrekkelig forsyning med egnet ladeinfrastruktur. Ved å dele biler med et tydelig fokus på e-mobilitet håper man dessuten å kunne avlaste de sterkt trafikkerte indre byene. Også slike prosjekter mottar generøst statlig støtte. Ladeplugg etter GB-standard Kun kjøretøyer som utvikles og produseres i Kina, mottar subsi dier. Et eksempel er fellesforetaket mellom BYD Auto Company Limited og Daimler AG, som i 2014 presenterte det batteridrevne el-kjøretøyet Denza New Energy Vehicle. Kjøretøyene selges sammen med hurtigladestasjoner som Phoenix Contact leverer DC-kjøretøyladepluggen i GB-standard til. Den rivende utviklingen av e-mobilitet på det kinesiske markedet har gitt Phoenix Contactgruppen impulsene til å starte et ytterligere datterselskap i Nanjing. Det nye selskapet vil ha som oppgave å utvikle og fremstille produkter for det kinesiske markedet for e-mobilitet. Julia Krüger 07