På stedet
UPDATE 1|15
Trafikkscenario i Nanjing.
Kina ønsker å redusere
smogbelastningen ved å
fremme bruk av E-Mobility.
Forkjørsrett for el-bilen
Intensiv promotering av E-Mobility
i Kina
Frem mot 2020 planlegger den kinesiske
regjeringen å ha fem millioner registrerte elkjøretøyer på veiene. Landet håper på denne
måten å få grep om de prekære miljø- og
trafikkproblemene. For å støtte denne endringen
danner Phoenix Contact et datterselskap for
e-mobilitet.
Hvorfor Kina konsekvent retter sin
oppmerksomhet mot e-mobilitet, er enkelt å
forklare: Livskvaliteten i de kinesiske metropolene
avtar i takt med tiltagende smogbelastninger
som følge av økte utslipp fra konvensjonelt
drevne personbiler. Her hjelper det ikke lenger
å bare begrense nye registreringer, for allerede
nå er det åpenbart at det finnes for få kjøretøyer
sammenlignet med befolkningstettheten.
Forkjørsrett for el-bilene
Spesielt i de kinesiske storbyene, der nye
registreringer reguleres via auksjoner, er elkjøretøyer et attraktivt alternativ. El-bilenes
registreringsskilter utstedes raskere av
myndighetene og er tilsvarende rimeligere.
Utover dette mottar kjøpere av el-biler i
Kina, avhengig av region, omregnet opptil
rundt 7200 euro i subvensjoner. Utforming av
ladeinfrastrukturer støttes også. Myndighetene
planlegger til og med strenge regler
ved bygging av nye boligområder for å sikre
beboerne tilstrekkelig forsyning med egnet
ladeinfrastruktur. Ved å dele biler med et tydelig
fokus på e-mobilitet håper man dessuten å kunne
avlaste de sterkt trafikkerte indre byene. Også
slike prosjekter mottar generøst statlig støtte.
Ladeplugg etter GB-standard
Kun kjøretøyer som utvikles og produseres
i Kina, mottar subsi dier. Et eksempel er
fellesforetaket mellom BYD Auto Company
Limited og Daimler AG, som i 2014 presenterte
det batteridrevne el-kjøretøyet Denza New
Energy Vehicle. Kjøretøyene selges sammen med
hurtigladestasjoner som Phoenix Contact leverer
DC-kjøretøyladepluggen i GB-standard til.
Den rivende utviklingen av e-mobilitet på det
kinesiske markedet har gitt Phoenix Contactgruppen impulsene til å starte et ytterligere
datterselskap i Nanjing. Det nye selskapet vil ha
som oppgave å utvikle og fremstille produkter for
det kinesiske markedet for e-mobilitet.
Julia Krüger
07