Hovedtema
UPDATE 2|15
transmitterspolens umiddelbare nærhet. Man
regner med at de første bilene i øverste prisklasse
i løpet av nærmeste fremtid kommer til å være
utstyrt med denne teknikken.
Den for tiden mest utbredte lademetoden er
lading med vekselstrøm, da dette også er enklest
å omsette i praksis på det private området. På
grunn av den relativt lave ladeytelsen får man
typisk lading som strekker seg mellom fem og
åtte timer.
Denne ladetiden er praktisk og ikke på noen
måte kritisk dersom kjøretøyet kan lades over
natten på parkeringsplassen hjemme eller i
løpet av arbeidstiden på dagtid, for eksempel
på bedriftens parkeringsplass. Lademetoden
er likevel problematisk ved kjøring over lange
strekninger, der man må lade underveis. Dette
er, som tidligere, den viktigste grunnen til at
mange pr. i dag ikke velger el-bil. Dette trenger
ikke lenger å være en faktor, ettersom lading
med likestrøm har blitt utviklet som en løsning
på problemet. Ladeytelsen som overføres
med denne metoden er betydelig høyere, og
ladeprosedyren forkortes tilsvarende.
Ladingen varer gjennomsnittlig rundt en halv
time. Dette er et tidsrom som lett kan kombineres
med innkjøp eller med en kort stans på en
rasteplass langs motorveien.
05
Berlin
Krevende ladeteknikk “under huder”
Selv om ladeprosessen fra utsiden kan virke
relativt ukomplisert for brukeren, kan lading
av en batteridrevet bil ikke på noen måte
sammenlignes med lading av en smarttelefon.
I tillegg er ytelsen som overføres, mye høyere.
Lading med likestrøm i Europa når strømstyrker
opp til 200 A. Her er det ikke bare om å gjøre å
oppnå en optimal lading av batteriet, men også
en mest mulig skånsom lading som kan hente ut
mest mulig av batteriets levetid.
Leipzig
Nuremberg
Munich
Neste avkjøring
strømstasjon - en
plausibel modell for våre
rasteplasser