AMNYTT 3/2015 | Page 109

Hovedtema UPDATE 2|15 transmitterspolens umiddelbare nærhet. Man regner med at de første bilene i øverste prisklasse i løpet av nærmeste fremtid kommer til å være utstyrt med denne teknikken. Den for tiden mest utbredte lademetoden er lading med vekselstrøm, da dette også er enklest å omsette i praksis på det private området. På grunn av den relativt lave ladeytelsen får man typisk lading som strekker seg mellom fem og åtte timer. Denne ladetiden er praktisk og ikke på noen måte kritisk dersom kjøretøyet kan lades over natten på parkeringsplassen hjemme eller i løpet av arbeidstiden på dagtid, for eksempel på bedriftens parkeringsplass. Lademetoden er likevel problematisk ved kjøring over lange strekninger, der man må lade underveis. Dette er, som tidligere, den viktigste grunnen til at mange pr. i dag ikke velger el-bil. Dette trenger ikke lenger å være en faktor, ettersom lading med likestrøm har blitt utviklet som en løsning på problemet. Ladeytelsen som overføres med denne metoden er betydelig høyere, og ladeprosedyren forkortes tilsvarende. Ladingen varer gjennomsnittlig rundt en halv time. Dette er et tidsrom som lett kan kombineres med innkjøp eller med en kort stans på en rasteplass langs motorveien. 05 Berlin Krevende ladeteknikk “under huder” Selv om ladeprosessen fra utsiden kan virke relativt ukomplisert for brukeren, kan lading av en batteridrevet bil ikke på noen måte sammenlignes med lading av en smarttelefon. I tillegg er ytelsen som overføres, mye høyere. Lading med likestrøm i Europa når strømstyrker opp til 200 A. Her er det ikke bare om å gjøre å oppnå en optimal lading av batteriet, men også en mest mulig skånsom lading som kan hente ut mest mulig av batteriets levetid. Leipzig Nuremberg Munich Neste avkjøring strømstasjon - en plausibel modell for våre rasteplasser