AMNYTT Nr. 6 – 2014 | Page 49

49 /125 AMNYTT #6 2014 Imponerende snuoperasjon Når oljeprisen synker, setter et samstemt politisk og økonomisk analysekorps i gang med sitt standard påstand: norsk industri må omstilles. Det som disse gruppene ikke har fått med seg er at norsk industri er i kontinuerlig omstilling. Det gjelder både produsenter og leverandør industrien. Noen ganger går omstillingsprosessene for seg i det stille, mens andre ganger påvirker ytre omstendigheter raske endringer. D e mest synlige endringene skjer ofte på leverandørsiden. Oppkjøp og omorganisering foregår nesten uten stopp. Vi har erfart flere slike endringer i det norske markedet i løpet av dette året. Et selskap som erfarte en slik endring er Leif Kølner Ingeniørfirma AS. Selskapets viktigste leverandør besluttet å tildele en annen forhandler det norske agenturet. Resultatet for Leif kølner Ingeniørfirma ble en ganske omfattende omstillingsprosess. Viktige beslutninger AMNYTT har hatt en samtale med Per Kølner om arbeidet med å utvikle en ny strategi for firmaet. - Gjennom de 46 årene firmaet har eksistert, er våre kunder vant med at vi leverer svært god kvalitet, sier per Kølner. Vi satte oss ned for å se på hvordan vårt firma skulle møte den nye fremtiden; så på hva vi har levert til industrien og hvilken grunnleggende kompetanse firmaet har. Det ble forholdsvis raskt besluttet at: •  irmaet skal fortsatt være en kvalitets­ F leverandør, det gjelder både produkter og t ­ jenester som leveres i tillegg •  roduktspekteret skal spisses sammenP lignet med bredden til den tidligere hovedprodusenten. Avhengig av hvilke leverandører vi ender opp med, og selvsagt produktspekteret, må vi underveis vurdere om det er behov for å knytte til oss noe spesifikk kompetanse. Noen få nyansettelser må vi regne med. Det kan gjelde områder som kommunikasjon og sikkerhetssystemer (SIL). Lang erfaring Per Kølner har vært en mannsalder i instrumenteringsbransjen. Det er en god ballast å ha med seg, når nye leverandører skal evalueres. I dagens marked er det ikke mangel på produsenter. For Kølner var det viktig å finne produkter som holder god kvalitet og en organisasjon som både er g