17 /125
AMNYTT #6
2014
Instrumentering
– et usynlig men ikke glemt fag
I
lederen i første utgave etter sommeren stilte
AMNYTT spørsmålet om vi om instrumenteringsfaget er i ferd med å bli så utarmet i Norge at industriens fremtid er truet. Redaksjonen
mottok flere reaksjoner.
AMNYTT kontaktet to sentrale utdanningsinstitusjoner innen automatisering/kybernetikk
med spørsmål om hvilken plass instrumentering
har i utdanningen. Det var NTNU og Høgskolen
i Telemark. Begge institusjonene var positive
til forespørselen fra AMNYTT og ga oss fyldige
tilbakemeldinger.
Spørsmålene vi stilte var:
1: vor stor del av undervisningen innen tekH
nisk kybernetikk er instrumentering?
2: Reflekterer denne andel behovet i industrien?
3: er HiT forskjellig behov for instrumenteS
ringskunnskap i forskjellige bransjer som:
• Olje og gass
• Kjemi/petrokjemi
• Annen prosessindustri
• Stykkproduksjon/maskinbyggere
• Næringsmiddel/farmasøytisk industri
4: r det økende behov for instrumenteringsE
kompetanse ved økt automatiseringsgrad?
5:
Hvordan påvirker Industry 4.0 – Internett of
things – behovet for instrumenteringskunnskaper, når alt skal måles?
6:
For å bli en god instrumenteringsfagperson
er det behov for praktisk erfaring i kombinasjon med gode faglige kunnskaper. Hvordan
møter undervisningen dette forholdet?
Svaret fra NTNU ble gitt av Tor Onshus og Øyvind Stavdahl
Først må vi bli enige om hva vi mener med
instrumenteringsteknikk påpeker Onshus. Det
vi svarer på nedenfor er det som går på ren
måleteknikk og pådragsorganer. Hvis vi skal
ta med oppbygging av sløyfa, kommunikasjon,
engineering, design av maskinvare, programvare osv. så blir det svært mye, da er det vel
bare ren reguleringsteori som ikke dekkes av
begrepet ditt.
Teknisk Kybernetikk ved NTNU har fire emner
hvert på 7.5 studiepoeng i 9 semester og masteroppgave på våren 5. året. Mengden av under-
visning som er relatert til in strumentering vil
variere med hva studenten velger av emner etter
de tre første årene.
Som bakteppe må en huske på at hele Institutt
for teknisk kybernetikk underviser og jobber
med automatisering, styring og regulering i et
bredt spekter av anvendelser. Dette innebærer
at alt dreier seg om å finne ut hva som skjer for
så å sørge for at systemet oppfører seg på ønsket
måte. Derfor inngår måling, signaloverføring,
kommunikasjon, maskinvare, programvare og
pådragsorganer i alt vi jobber med. g