24 / 93
Det siste området vi ser nærmere på her er
operatørstøttesystemet. Det vi ønsker, er
å innhente data fra prosessen og gjøre dette
om til informasjon og kunnskap som beslutningsstøtte for driftspersonellet. Opp til 30
% av feil og nedstengninger skyldes tap av
oversikt og feil hos mennesker. Ofte er grunnen til dette at informasjonen kommer i for
store mengder og med for lite behandling og
prioritering. Man får rådata fra for eksempel
tilstandsbasert vedlikehold. Et eksempel kan
være at energiforbruket til en pumpe øker
uten at trykkdifferanse og gjennomstrømning øker tilsvarende. Basert på dette og
a
ndre måleverdier gir tilstandskontrollsyste-
AMNYTT # 6
2012
met diagnose på unormal slitasje på pumpe
hjulet. Men isteden for å presentere dette
direkte til operatøren skal operatørstøttesystemets vedlikeholdsmodul avgjøre om det
er en normal driftssituasjon, eller noe som
krever en operatørs inngrepen, slik at bare
prioritert informasjon presenteres. Om så er
tilfelle foreslår systemet aksjon for driftspersonellet. Det kan for eksempel være at man
skifter til standby pumpe som primær, og legger inn vedlikeholdsordre som skal utføres
innen 2 uker for den pumpen som har feilet.
Om operatøren aksepterer forslaget, utføres
de foreslåtte aksjonene automatisk. Diskusjonen i fagmiljøet for vedlikehold går videre i g