AMNYTT Nr 6 - 2012 | Page 24

24 / 93 Det siste området vi ser nærmere på her er operatørstøttesystemet. Det vi ønsker, er å innhente data fra prosessen og gjøre dette om til informasjon og kunnskap som beslutningsstøtte for driftspersonellet. Opp til 30 % av feil og nedstengninger skyldes tap av oversikt og feil hos mennesker. Ofte er grunnen til dette at informasjonen kommer i for store mengder og med for lite behandling og prioritering. Man får rådata fra for eksempel tilstandsbasert vedlikehold. Et eksempel kan være at energiforbruket til en pumpe øker uten at trykkdifferanse og gjennomstrømning øker tilsvarende. Basert på dette og a ­ ndre måleverdier gir tilstandskontrollsyste- AMNYTT # 6 2012 met diagnose på unormal slitasje på pumpe­ hjulet. Men isteden for å presentere dette direkte til operatøren skal operatørstøttesystemets vedlikeholdsmodul avgjøre om det er en normal driftssituasjon, eller noe som krever en operatørs inngrepen, slik at bare prioritert informasjon presenteres. Om så er tilfelle foreslår systemet aksjon for driftspersonellet. Det kan for eksempel være at man skifter til standby pumpe som primær, og legger inn vedlikeholdsordre som skal utføres innen 2 uker for den pumpen som har feilet. Om operatøren aksepterer forslaget, utføres de foreslåtte aksjonene automatisk. Diskusjonen i fagmiljøet for vedlikehold går videre i g