06
På anlegg
UPDATE 2|13
Sikkerhet ved take-off
Redundant kontroll av belysningssystemene ved Frankfurt
Airport
For at fly skal kunne ta av og lande trygt, er det en
forutsetning å ha en pålitelig kontroll og
overvåking av belysningen. Til dette formålet
bestilte Fraport AG et redundant kontrollkonsept
fra Cegelec Deutschland GmbH. Data overføres
via feltbussystemet Profibus DP og standarden IEC
60870-5-104 for fjernkontroll.
Sett fra luften virker en flyplass, både om dagen og
spesielt om natten, som en godt belyst by.
De belyste områdene som er lettest å identifisere,
er på rullebanene. Imidlertid er det ingen
passasjerer eller gjester som tenker over hvor
kompleks funksjonen som kreves for å få en styrt
og kontinuerlig belysning, faktisk må være.
Redundant kontrollsystem
Kontinuerlig belysning av
rullebanene ved Frankfurt
Airport gir god sikkerhet
Operatøren av en tysk flyplass må på alle måter
oppfylle samtlige av de strenge forskriftene som
stilles av tyske myndigheter. For Frankfurt Airport
har Cegelec utviklet et konsept der
flyplassens belysning styres av et redundant
kontrollsystem. Systemet utgjør første trinn i et
konsistent redundanskonsept basert på
fjernkontrollerens protokoll IEC 60870-5-104.
Til belysning av rullebanene benyttes belysningskomponenter fra Siemens, Induperm og Lucebit
som forutsetter bruk av feltbussystemet Profibus
DP til datatransmisjon. Cegelec valgte Profinet-IOProxys FL NP PND-4TX PB fra Phoenix Contact for å
koble delene i Profibus til kontrollene.
Proxy fungerer for komponentene Lucebit som
Klasse-1-Master i systemet Profibus-DP, og virker
samtidig som en enhet av typen Profinet-10 ved
kontrolleren på høyere nivå. Det spesielle for
utstyret Lucebit er at hver enhet representerer to
apparater av typen Profibus. Dermed kan to ulike
Profibus-Mastere forbindes via to Profinetkontrollere. Hver enkelt kontroller har derfor sitt