AMNYTT Nr 4 - 2013 | Page 70

06 På anlegg UPDATE 2|13 Sikkerhet ved take-off Redundant kontroll av belysningssystemene ved Frankfurt Airport For at fly skal kunne ta av og lande trygt, er det en forutsetning å ha en pålitelig kontroll og overvåking av belysningen. Til dette formålet bestilte Fraport AG et redundant kontrollkonsept fra Cegelec Deutschland GmbH. Data overføres via feltbussystemet Profibus DP og standarden IEC 60870-5-104 for fjernkontroll. Sett fra luften virker en flyplass, både om dagen og spesielt om natten, som en godt belyst by. De belyste områdene som er lettest å identifisere, er på rullebanene. Imidlertid er det ingen passasjerer eller gjester som tenker over hvor kompleks funksjonen som kreves for å få en styrt og kontinuerlig belysning, faktisk må være. Redundant kontrollsystem Kontinuerlig belysning av rullebanene ved Frankfurt Airport gir god sikkerhet Operatøren av en tysk flyplass må på alle måter oppfylle samtlige av de strenge forskriftene som stilles av tyske myndigheter. For Frankfurt Airport har Cegelec utviklet et konsept der flyplassens belysning styres av et redundant kontrollsystem. Systemet utgjør første trinn i et konsistent redundanskonsept basert på fjernkontrollerens protokoll IEC 60870-5-104. Til belysning av rullebanene benyttes belysningskomponenter fra Siemens, Induperm og Lucebit som forutsetter bruk av feltbussystemet Profibus DP til datatransmisjon. Cegelec valgte Profinet-IOProxys FL NP PND-4TX PB fra Phoenix Contact for å koble delene i Profibus til kontrollene. Proxy fungerer for komponentene Lucebit som Klasse-1-Master i systemet Profibus-DP, og virker samtidig som en enhet av typen Profinet-10 ved kontrolleren på høyere nivå. Det spesielle for utstyret Lucebit er at hver enhet representerer to apparater av typen Profibus. Dermed kan to ulike Profibus-Mastere forbindes via to Profinetkontrollere. Hver enkelt kontroller har derfor sitt