AMNYTT Nr 4 - 2013 | Page 69

Hovedtema UPDATE 2|13 Øyeblikkelig omkobling til back-up når feil oppstår Beslutning om kontroll av DEG-modulene blir imidlertid ikke truffet av inline-kontrollene i MSPskapene, men av fire sikkerhetskontrollere, RFC 470S, fra Phoenix Contact. Disse er montert i et sentralt koblingsskap. Her forbindes alle ILC-er og RFC-er med hverandre via en Gigabit-ringstruktur. Det finnes to identiske sikkerhetskontrollere. Den ene er montert under bakken, den andre er montert over bakkenivå på grunn av redundans, og derfor utenfor tunnelen. Hvis en RFC 470S svikter på grunn av brann eller andre uhell, vil den andre sikkerhetskontrolleren derfor overta funksjonen i løpet av noen millisekunder. Det aller viktigste ved de fire sikkerhetskontrollerne er egenskapen FS-RFC (Fire Scenario). Denne utløser nødfunksjonen og fastsetter hvilken type nødsituasjon som foreligger. Vurderingen fra FS-RFC er basert på inngangssignalene, slik at det bare innledes aktiviteter når det virkelig oppstår brann, eller når toget beveger seg saktere enn 5 km/t. Togets hastighet måles ved hjelp av sensorer som er montert i skinnegangen med 20 meters avstand. Disse avgjør om toget er stoppet eller om det har passert det aktuelle målepunktet til fastsatt tid. Sensorene er koblet til ILC-ene i det aktuelle MSPskapet, og har i tillegg en alternativ kobling til kontrollere i foregående og etterfølgende skap. Dermed sikres det at signalene fra annenhver sensor blir mottatt, selv om et av MSP-skapene svikter på grunn av brann. Sensorenes signaler sendes via ringnettverket til TL-RFC-en (Train location), i det sentrale kontrollskapet. Her beregnes togets posisjon og hastighet. rammene av elektromekanisk utrustning av bygninger. De to virksomhetene har dessuten hatt et partnersamarbeid gjennom en del år nå. Grunnen er at Phoenix Contact følger en brukerorientert kurs og omsetter kravene i praksis både raskt og fleksibelt. Det er en fordel at selskapet selv produserer nesten alt utstyr, og dermed ikke er avhengig underleverandører. På grunn av de gode erfaringene vil det sikkert bli flere felles prosjekter i fremtiden.“ Marcel Hassenewert Systemstruktur for automatisering av sikkerhetsteknikken i tunnelen Diabolo Redundant sikkerhetskontroll RFC 470S Redundante sikkerhetskontrol RFC 470S AutoSync Technology Designed by PHOENIX CONTACT Brytere Automatisk utløsning av ulike sikkerhetssystemer TL-RFC-en sender kontinuerlig sine data til FSRFC-en, som på grunnlag av denne informasjonen kan avgjøre hvilke komponenter og systemer som er i drift i tunnelene og relevante bygninger. I tillegg utløses automatisk alarm for flyplassen og systemet BS (Building Management System). Mario Brusselmans tilføyer: „For andre tildelte underprosjekter ved Diabolo samarbeider vi også med Phoenix Contact, for eksempel innenfor Kompaktkontrollere ILC 170 ETH 2TX LED-Profil LED-Profil 05