Hovedtema
UPDATE 2|13
Øyeblikkelig omkobling til back-up
når feil oppstår
Beslutning om kontroll av DEG-modulene blir
imidlertid ikke truffet av inline-kontrollene i MSPskapene, men av fire sikkerhetskontrollere, RFC
470S, fra Phoenix Contact. Disse er montert i et
sentralt koblingsskap. Her forbindes alle ILC-er og
RFC-er med hverandre via en Gigabit-ringstruktur.
Det finnes to identiske sikkerhetskontrollere.
Den ene er montert under bakken, den andre er
montert over bakkenivå på grunn av redundans, og
derfor utenfor tunnelen. Hvis en RFC 470S svikter
på grunn av brann eller andre uhell, vil den andre
sikkerhetskontrolleren derfor overta funksjonen i
løpet av noen millisekunder.
Det aller viktigste ved de fire sikkerhetskontrollerne er egenskapen FS-RFC (Fire Scenario).
Denne utløser nødfunksjonen og fastsetter hvilken
type nødsituasjon som foreligger. Vurderingen fra
FS-RFC er basert på inngangssignalene, slik at det
bare innledes aktiviteter når det virkelig oppstår
brann, eller når toget beveger seg saktere enn
5 km/t.
Togets hastighet måles ved hjelp av sensorer som
er montert i skinnegangen med 20 meters avstand.
Disse avgjør om toget er stoppet eller om det har
passert det aktuelle målepunktet til fastsatt tid.
Sensorene er koblet til ILC-ene i det aktuelle MSPskapet, og har i tillegg en alternativ kobling til
kontrollere i foregående og etterfølgende skap.
Dermed sikres det at signalene fra annenhver
sensor blir mottatt, selv om et av MSP-skapene
svikter på grunn av brann. Sensorenes signaler
sendes via ringnettverket til TL-RFC-en (Train
location), i det sentrale kontrollskapet.
Her beregnes togets posisjon og hastighet.
rammene av elektromekanisk utrustning av
bygninger. De to virksomhetene har dessuten hatt
et partnersamarbeid gjennom en del år nå.
Grunnen er at Phoenix Contact følger en
brukerorientert kurs og omsetter kravene i praksis
både raskt og fleksibelt. Det er en fordel at
selskapet selv produserer nesten alt utstyr, og
dermed ikke er avhengig underleverandører.
På grunn av de gode erfaringene vil det sikkert bli
flere felles prosjekter i fremtiden.“
Marcel Hassenewert
Systemstruktur for
automatisering av
sikkerhetsteknikken i
tunnelen Diabolo
Redundant
sikkerhetskontroll
RFC 470S
Redundante
sikkerhetskontrol
RFC 470S
AutoSync
Technology
Designed by
PHOENIX CONTACT
Brytere
Automatisk utløsning av ulike
sikkerhetssystemer
TL-RFC-en sender kontinuerlig sine data til FSRFC-en, som på grunnlag av denne
informasjonen kan avgjøre hvilke komponenter
og systemer som er i drift i tunnelene og
relevante bygninger. I tillegg utløses automatisk
alarm for flyplassen og systemet BS (Building
Management System).
Mario Brusselmans tilføyer: „For andre tildelte
underprosjekter ved Diabolo samarbeider vi også
med Phoenix Contact, for eksempel innenfor
Kompaktkontrollere
ILC 170 ETH 2TX
LED-Profil
LED-Profil
05