AMNYTT Nr 4 - 2013 | Page 67

Intervju UPDATE 2|13 Tilgjengelighet er viktig Infrastruktur for Frankfurt Airport Ulrich Wittiber er leder for Energy and Supply ved Frafort AG, som er det selskapet som driver Frankfurt Airport. Gruppen i UPDATE spurte ham om kravene til infrastrukturen ved en stor flyplass, og hvordan automatisert kontroll kan forbedre sikkerhet i flytrafikken. UPDATE: Herr Wittiber, hva er omfanget av deres virksomhet som forsyningsselskap ved flyplassen? Wittiber: Vi spøker ofte med å si at vi er lik en kommunal forsyningsvirksomhet, siden flyplassen er på størrelse med en liten by. De kravene vi stiller til teknologien for automatisering og kontroll er de samme som stilles til en offentlig forsyningsvirksomhet for en kommune, det vil si best mulig tilgjengelighet, og at leverandøren har et gunstig forhold mellom pris og ytelse. viktig faktor for oss. Når det gjelder teknologi for kraftforsyning eller belysning, er vi som tjenesteleverandør forpliktet til å levere komplett dokumentasjon. UPDATE: Hvilke egenskaper trenger automatiseringsløsninger å ha i deres tilfelle? Wittiber: Vi sørger for å bruke åpne systemer med en åpen protokoll. Kontinuiteten i våre beslutninger er også en viktig faktor for oss, det samme gjelder to års tilgang til service etter levering. Et annet viktig punkt er skalerbarhet for kontrollplattformen, slik at vi ikke ender opp med overdimensjonerte løsninger. Men en leverandør kan også få anerkjennelse ved å bidra med god konsultasjon vedrørende anvendelsen, og ved å gi kompetent støtte til planlegging før systemet velges. Ulrich Wittiber, Fraport AG UPDATE: Hvilke krav vil fremtidens infrastruktur stille? Wittiber: I øyeblikket fokuserer vi på de muligheter og krav som energirevolusjonen fører med seg. Her dreier det seg om nettparitet og energistyring i distribuerte nett. Vi forventer at våre partnere forutser drift av fremtidens nett og leder oss i riktig retning. Da vil vi også i stigende grad kunne forsyne våre kunder med sikre og prisgunstige løsninger, selv ved sårbar krafttilførsel. UPDATE: Herr Wittiber, vi takker for denne samtalen UPDATE: Er det ikke slik at sikkerhet har en avgjørende betydning for fjernstyrt teknologi? Wittiber: Det finnes sikkerhetsnormer som styrer driften av en flyplass, som for eksempel ICAO (International Civil Aviation Organization). Her defineres tiltak for redundans og feil, for eksempel ved bruk av nødstrømforsyning eller overholdelse av definerte tider for rask start og omkobling av systemer for nødstrømforsyning. Våre sikkerhetskritiske systemer er konstruert med redundans – for eksempel for flyplassens belysning og kraftforsyning. Dataregistrering av definerte koblingsstadier i systemene er også en „Våre sikkerhetskritiske systemer er redundante.“ 03