Intervju
UPDATE 2|13
Tilgjengelighet er viktig
Infrastruktur for Frankfurt Airport
Ulrich Wittiber er leder for Energy and Supply
ved Frafort AG, som er det selskapet som driver
Frankfurt Airport. Gruppen i UPDATE spurte ham
om kravene til infrastrukturen ved en stor flyplass,
og hvordan automatisert kontroll kan forbedre
sikkerhet i flytrafikken.
UPDATE: Herr Wittiber, hva er omfanget av deres
virksomhet som forsyningsselskap ved flyplassen?
Wittiber: Vi spøker ofte med å si at vi er lik en
kommunal forsyningsvirksomhet, siden flyplassen
er på størrelse med en liten by. De kravene vi stiller
til teknologien for automatisering og kontroll er
de samme som stilles til en offentlig forsyningsvirksomhet for en kommune, det vil si best mulig
tilgjengelighet, og at leverandøren har et gunstig
forhold mellom pris og ytelse.
viktig faktor for oss. Når det gjelder
teknologi for kraftforsyning eller belysning,
er vi som tjenesteleverandør forpliktet til å
levere komplett dokumentasjon.
UPDATE: Hvilke egenskaper trenger
automatiseringsløsninger å ha i deres
tilfelle?
Wittiber: Vi sørger for å bruke åpne
systemer med en åpen protokoll. Kontinuiteten i
våre beslutninger er også en viktig faktor for oss,
det samme gjelder to års tilgang til service etter
levering. Et annet viktig punkt er skalerbarhet for
kontrollplattformen, slik at vi ikke ender opp med
overdimensjonerte løsninger.
Men en leverandør kan også få anerkjennelse
ved å bidra med god konsultasjon vedrørende
anvendelsen, og ved å gi kompetent støtte til
planlegging før systemet velges.
Ulrich Wittiber, Fraport AG
UPDATE: Hvilke krav vil fremtidens infrastruktur
stille?
Wittiber: I øyeblikket fokuserer vi på de muligheter
og krav som energirevolusjonen fører med seg.
Her dreier det seg om nettparitet og energistyring
i distribuerte nett. Vi forventer at våre partnere
forutser drift av fremtidens nett og leder oss i riktig
retning. Da vil vi også i stigende grad kunne
forsyne våre kunder med sikre og prisgunstige
løsninger, selv ved sårbar krafttilførsel.
UPDATE: Herr Wittiber, vi
takker for denne samtalen
UPDATE: Er det ikke slik at sikkerhet har en
avgjørende betydning for fjernstyrt teknologi?
Wittiber: Det finnes sikkerhetsnormer som
styrer driften av en flyplass, som for eksempel
ICAO (International Civil Aviation Organization).
Her defineres tiltak for redundans og feil, for
eksempel ved bruk av nødstrømforsyning eller
overholdelse av definerte tider for rask start og
omkobling av systemer for nødstrømforsyning.
Våre sikkerhetskritiske systemer er konstruert med
redundans – for eksempel for flyplassens
belysning og kraftforsyning. Dataregistrering av
definerte koblingsstadier i systemene er også en
„Våre sikkerhetskritiske
systemer er redundante.“
03