AMNYTT Nr 3 - 2014 | Page 66

66 / 130 AMNYTT #3 2014 Stram tidsplan Et annet og svært viktig ansvar for koordinatoren er at alt utstyr leveres til riktig tid. Det holder ikke at de tekniske kravene er oppfylt. Leveransene er ikke tilfredsstillende før utstyr blir levert til riktig tid og sted. – Erfaringen så langt med OSLs prosjektorganisasjon er gode. De er rett og slett svært profesjonelle, sier Johannesen. OSL har engasjert ÅF Advansia som byggeleder og de samarbeidet vi godt med på Akershus Universitetssykehus. Nå er GK Norge i designfasen for ventilasjons- og bygg-automatiseringssystemene. Våre ideer blir presentert for OSL organisasjonen. Når våre forslag er akseptert, kanskje etter noe diskusjon, vil vi produsere de aktuelle enhetene. Det kan være styreskap, som et eksternt firma produserer, eller utvikling av skjermbilder for driftspersonellet. Så langt er alt i rute forteller Johannesen. Om Gardermoen T 2 Rort Johannesen har god kontroll på f ­ remdriften i prosjektet Oslo Lufthavn utvider og øker kapasiteten. Terminalen utvides med 117 000 m2 og skal stå ferdig i 2017. Det bygges blant annet en ny pir, 21 oppstillingsplasser for fly og et nytt bagasjeanlegg. Tilbygget med avgangs- og ankomsthall blir på 52 000 m². Kapasiteten i avgangshallen økes med 34 nye innsjekkingsskranker, såkalte walkthrough skranker, som er mer effektive og fleksible. De gir også mindre kø. Tilbygget får også et nytt bagasjeanlegg. Dagens jernbanestasjon blir liggende sentralt i anlegget, mellom ny og eksisterende ankomst- og avgangshall, slik at gangavstanden blir kort for togpassasjerene. Skjermbildene skal gi driftspersonellet intuitiv og lettfattelig informasjon Kostnadsrammen er 12,5 milliarder kroner.