66 / 130
AMNYTT #3
2014
Stram tidsplan
Et annet og svært viktig ansvar for koordinatoren er at alt utstyr leveres til riktig tid.
Det holder ikke at de tekniske kravene er
oppfylt. Leveransene er ikke tilfredsstillende før utstyr blir levert til riktig tid og
sted. – Erfaringen så langt med OSLs prosjektorganisasjon er gode. De er rett og slett
svært profesjonelle, sier Johannesen. OSL
har engasjert ÅF Advansia som byggeleder
og de samarbeidet vi godt med på Akershus
Universitetssykehus.
Nå er GK Norge i designfasen for ventilasjons- og bygg-automatiseringssystemene.
Våre ideer blir presentert for OSL organisasjonen. Når våre forslag er akseptert, kanskje
etter noe diskusjon, vil vi produsere de aktuelle enhetene. Det kan være styreskap, som et
eksternt firma produserer, eller utvikling av
skjermbilder for driftspersonellet. Så langt er
alt i rute forteller Johannesen.
Om Gardermoen T 2
Rort Johannesen har god kontroll på
f
remdriften i prosjektet
Oslo Lufthavn utvider og øker kapasiteten.
Terminalen utvides med 117 000 m2 og skal
stå ferdig i 2017. Det bygges blant annet en
ny pir, 21 oppstillingsplasser for fly og et nytt
bagasjeanlegg. Tilbygget med avgangs- og
ankomsthall blir på 52 000 m². Kapasiteten
i avgangshallen økes med 34 nye innsjekkingsskranker, såkalte walkthrough skranker, som er mer effektive og fleksible. De gir
også mindre kø. Tilbygget får også et nytt
bagasjeanlegg.
Dagens jernbanestasjon blir liggende sentralt i anlegget, mellom ny og eksisterende
ankomst- og avgangshall, slik at gangavstanden blir kort for togpassasjerene.
Skjermbildene skal gi driftspersonellet intuitiv
og lettfattelig informasjon
Kostnadsrammen er 12,5 milliarder kroner.