AMNYTT Nr 3 - 2014 | Page 65

65 / 158 AMNYTT #3 2014 Byggautomatisering vil sikre godt innemiljø Strenge krav Både avgangs- og ankomstdelen er store åpne rom. For å oppnå godt inneklima i kombinasjon med svært lavt energiforbruk blir det mye behovsstyrt regulering. Men i de store åpne hallene er det ikke velegnet å benytte VAV (Variable Air Volume) løsninger annet enn i kontordelen. I alt blir det om lag 50 forskjellige ventilasjonssystemer, med sine tilhørende styreskap. For å sikre at kravene til energiforbruk som settes av passivhusstandarden følges, blir det installert en rekke energimålere. Passivhus er tregere å regulere enn tradisjonelle bygg, på grunn av at selve bygningskroppen har et økt volum. Dette forholdet krever at driften av varme og ventilasjonsanlegget tar hensyn til meteorologiske forhold fremover i tid. SRO systemet skal benytte værdata fra meteorologisk Institutt når driften for de nærmeste dagene planlegges. Godt planlagt All kommunikasjon er bussbasert. Siden det anvendes standard kommunikasjonsløsning, Ethernet på overordnet nivå og feltbuss til de tekniske systemene, skal flyplassens vanlige IKT infrastruktur benyttes. Det er mye informasjon som skal håndteres. Antall I/Oer på anbudstidspunkt er beregnet til å bli omlag 3 500. Med prosjektorganisasjonen forventer en økning til 5 000 ved at noen opsjoner, som blant annet omfatter integrering av KNX anlegg i VVS SRO, vil bli benyttet. Gardermoen T 2 utbyggingen er et stort og omfattende prosjekt. For å sikre at fremdriftsplanen overholdes i alle ledd skal det gjennomføres både FAT (Factory Acceptans Test) og SAT (Site Acceptance Test) på prototypenheter. I denne delen av prosjektet vil grensesnitt koordinatorene bli svært sentrale. Når prototypene av for eksempel sirkulasjonspumpe eller styreskap er bygget, er det koordinatorens ansvar å sikre at enhetene oppfyller kravene i spesifikasjonene og fungerer i samspill med overordnede systemer. I denne prosessen skal også driftspersonell involveres. Målsettingen er at driftsorganisasjonen skal kjenne systemene så godt som mulig før hele terminalen settes i drift.