AMNYTT Nr 3 - 2013 | Page 11

11 / 107 AMNYTT #2 2013 Mulighetene er mange for nyskapningen trinn å kunne dokumentere svært nøyaktig hvilke kvalitet og mengde som er levert. Om bord i skip benyttes systemet til sanntids overvåking av drivstoff forbruket. Erfaring viser at skip som kan gi mannskapet riktig og kontinuerlig informasjon om forbruket får reduserer bruken av drivstoff. Rederiet AB Transatlantic har installert systemet på to skip. De melder om en reduksjon av drivstofforbruket på to prosent. Tilbakebetalingstiden for installasjonen var to måneder. Målingene ga riktig resultat uavhengig av flow profilen, tetthet og viskositet av bunkeren. Jo mer kor- rekt målingene av forbruket er, dess bedre kan mannskapet optimalisere driften av skipet. Når større skip skal legge til kai må de som regel skifte fra tungolje til finere drivstoffkvaliteter, på grunn av krav om redusert utslipp. Mange rederier har problemer med å kunne dokumentere at regelverk i de enkelte havner blir fulgt. Coriolis mengdemålere måler enkelt forskjell i tetthet og andre egenskaper av drivstoffet, slik at overgang fra en bunkertype til en annen enkelt kan dokumenteres. Totalt er det på to år på verdensbasis blitt installer 70 systemer.