10 / 107
Systeemt Certified Marine Bunker Måling
løsningen omfatter:
• icro Motion ELITE ® Coriolis meter,
M
Series 3000
• ender med Marine Bunker Transfer
S
Package
• Bunker levering kvittering.
AMNYTT #2
2013
enkelt bunkring. Dette betyr at målesystemer
som er basert kun på volum må ha en korreksjonsfaktor for å bestemme massen av drivstoffet som er levert. Som nevnt vil tilførsel av
luft i bunker påvirke volumet som blir målt.
Coriolis måler fjerner denne feilkilden.
Løsningen er spesielt designet for å håndtere
høy viskositet, luftet væsker og gir en maksimal
unøyaktighet innenfor 0,5 prosent av massen.
Sertifisert ble utført av Nederlands Meetinstituut (NMI), som er godkjent av OIML (International Organization for Legal Metrology).
Rederiet W&O, som leverer 25 prosent av
bunkeren til New Orleans havn. De har
installert Emersons målesystem og melder
at de har unngått unødvendige diskusjoner.
Raskere målinger mede god nøyaktighet
resulterer i at de raskere kan sende faktura.
Havnemyndighetene i Singapore har også
tatt løsningen i bruk med gode resultater.
Når volumet blir stort, kan økt målenøyaktighet gi store økonomiske gevinster
for sluttbrukeren.
Gode erfaring
Nøyaktige målinger reduserer iskusjoner
d
Tradisjonelle systemene har en måleusikkerhet på 1,5 prosent. I tillegg blir det ikke
korrigert for eventuelle avvik på grunn av
temperatur og gass i bunkeroljen. Ved lasting
av bunker olje benyttes det ofte trykkluft for
å redusere tiden det tar å få fylt bunker i skipenes tanker. Luften blander seg som regel
med bunker, volumet øker og resultatet er at
kunder får levert mindre olje en tradisjonell
avregning tilsier. Siden coriolis måleren kan
skille væske og gass, måles det nøyaktig hvor
mye bunker som passerer måleren. Ofte blir
virkelig målenøyaktighet derfor bedre en 1
prosent. Rederiet Maersk som har erfaring
fra om lag 300 havner verden over og kan
dokumentere at de har hatt lasting hvor usikkerhet i målinger var opp mot syv prosent. På
verdensbasis var det i 2009 50.000 uavklarte
saker i forbindelse med levering av bunkerolje. I motsetning til bensin eller diesel, varierer tettheten og viskositeten av bunker/tungolje enormt og kan også variere i løpet av en
I desember 2010 var Maersk Bulan verdens første lasteskip som ble utstyrt med et Micro Motion sertifisert Marine Bunker Måling Solution.
”Emersons Micro Motion Certified Bunker Solution tillater oss å fjerne usikkerhet og bedre
åpenhet om lasting av bunkerolje. Drivstoff er
vår største kostnadselement. Vår operasjonelle
effektivitet ble også økt”, sa Jesper Rosenkrans
fra Maersk i 2011. ”Investering i Emerson’s
Micro Motion-løsning har vist seg å være lønnsom.” Det er disse gode erfaringene som ligger
bak anskaffelsen av ytterligere 46 systemer.
Nye bruksområder
Fra å være utviklet for å gi nøyaktige
målinger ved lasting av bunker har systemet vist seg å gi gode resultater i to nye
anvendelsesområder. En raffinerieier har
tatt i bruk systemet for å dokumentere
både mengde og kvalitet på bunkeren de
leverer. I utgangspunktet kan det sees på
som en motsigelse å få eksakt dokumentasjon på hvor mye bunker som er levert.
Men raffineriene som har installert systemet har erfart at det gir konkurransefor-