AMNYTT Nr 3 - 2013 | Page 10

10 / 107 Systeemt Certified Marine Bunker Måling løsningen omfatter: •  icro Motion ELITE ® Coriolis meter, M Series 3000 •  ender med Marine Bunker Transfer S ­Package • Bunker levering kvittering. AMNYTT #2 2013 enkelt bunkring. Dette betyr at målesystemer som er basert kun på volum må ha en korreksjonsfaktor for å bestemme massen av drivstoffet som er levert. Som nevnt vil tilførsel av luft i bunker påvirke volumet som blir målt. Coriolis måler fjerner denne feilkilden. Løsningen er spesielt designet for å håndtere høy viskositet, luftet væsker og gir en maksimal unøyaktighet innenfor 0,5 prosent av massen. Sertifisert ble utført av Nederlands Meetinstituut (NMI), som er godkjent av OIML (International Organization for Legal Metrology). Rederiet W&O, som leverer 25 prosent av bunkeren til New Orleans havn. De har installert Emersons målesystem og melder at de har unngått unødvendige diskusjoner. Raskere målinger mede god nøyaktighet resulterer i at de raskere kan sende faktura. Havnemyndighetene i Singapore har også tatt løsningen i bruk med gode resultater. Når volumet blir stort, kan økt målenøyaktighet gi store økonomiske gevinster for sluttbrukeren. Gode erfaring Nøyaktige målinger reduserer ­ iskusjoner d Tradisjonelle systemene har en måleusikkerhet på 1,5 prosent. I tillegg blir det ikke korrigert for eventuelle avvik på grunn av temperatur og gass i bunkeroljen. Ved lasting av bunker olje benyttes det ofte trykkluft for å redusere tiden det tar å få fylt bunker i skipenes tanker. Luften blander seg som regel med bunker, volumet øker og resultatet er at kunder får levert mindre olje en tradisjonell avregning tilsier. Siden coriolis måleren kan skille væske og gass, måles det nøyaktig hvor mye bunker som passerer måleren. Ofte blir virkelig målenøyaktighet derfor bedre en 1 prosent. Rederiet Maersk som har erfaring fra om lag 300 havner verden over og kan dokumentere at de har hatt lasting hvor usikkerhet i målinger var opp mot syv prosent. På verdensbasis var det i 2009 50.000 uavklarte saker i forbindelse med levering av bunkerolje. I motsetning til bensin eller diesel, varierer tettheten og viskositeten av bunker/tungolje enormt og kan også variere i løpet av en I desember 2010 var Maersk Bulan verdens første lasteskip som ble utstyrt med et Micro Motion sertifisert Marine Bunker Måling Solution. ”Emersons Micro Motion Certified Bunker Solution tillater oss å fjerne usikkerhet og bedre åpenhet om lasting av bunkerolje. Drivstoff er vår største kostnadselement. Vår operasjonelle effektivitet ble også økt”, sa Jesper Rosenkrans fra Maersk i 2011. ”Investering i Emerson’s Micro Motion-løsning har vist seg å være lønnsom.” Det er disse gode erfaringene som ligger bak anskaffelsen av ytterligere 46 systemer. Nye bruksområder Fra å være utviklet for å gi nøyaktige målinger ved lasting av bunker har systemet vist seg å gi gode resultater i to nye anvendelsesområder. En raffinerieier har tatt i bruk systemet for å dokumentere både mengde og kvalitet på bunkeren de leverer. I utgangspunktet kan det sees på som en motsigelse å få eksakt dokumentasjon på hvor mye bunker som er levert. Men raffineriene som har installert systemet har erfart at det gir konkurransefor-