AMNYTT Nr 3 - 2012 | Page 61

61 / 84 AMNYTT #3 2012 Det er alltid spennende med nye utfordringer, spesielt når det kan kombineres med tidligere e ­ rfaringer mener Dag. Må kunne kundes språk –  akgrunn som serviceingeniør var B u ­ vurderlig. En slik bakgrunn gir første­ hånds erfaring om kundenes behov og kommunikasjonen går da langt lettere. Når jeg har søkt etter salgspersonell ­ enere s har jeg som oftest rekruttert personer med servicebakgrunn. Vi ser at tiliten hos begge parter blir bedre med en slik bakgrunn. Men Dag er også opptatt av at kunden f ­ orstår hva som er nødvendig for å få en god løsning. –  et er ikke bare å kjøpe et produkt når en D produksjonslinje skal automatiseres. I dag er det et vel av produkter og løsninger ­ som tilbys, ofte til helt utrolige priser. ­ U ­ tfordringer for de fleste sluttkundene kommer når det hele skal settes sammen til et vel fungerende system og også når det er behov for service og reservedeler. Flere har nok opplevd at leverandøren av utstyr verken har nødvendig ­ ompetanse ­ ­ k eller organisasjon til å følge opp når p ­ roduktet først er levert. Selv om ­ mfanget o av ­ ntelligente produkter og løsninger øker, i er det fortsatt vanskelig å få godtgjort for e ­ ngenneringsarbeidet. Og det blir det jo bare mer av slår Dag fast. Før eller siden mener han at sluttkunden må innse at d ­ agens løsninger krever langt mer enn bare en ordrebok og avtale med et selskap som kan lever pakker. Usynlig bransjemann -  om en sentral aktør har vi i Siemens S et bransjeansvar, sier Dag. Det gjelder både internasjonalt og nasjonalt. ­ ekken R av ­ omiteer vi har representasjon i er g k