AMNYTT Nr 3 - 2012 | Page 60

60 / 84 AMNYTT #3 2012 Lærte mye hos kunden Selv om det var mye å gjøre var det tiden som service ingeniør som har vært v ­ iktigst for utvikling av fag og bransjemannen Dag Otterstad. Kunden kontakter deg ikke når det er åpenbart hva som ikke fungerer. - Som servicepersonell lærer du å lete etter uventede feil, sier han. Du er ofte alene om å finne feilen, men mange v ­ enter på at du skal blir ferdig. -  om ung serviseingeniør var lærekurven S bratt, sier Dag Otterstad. Det er svært lite av det du har lært på skolebenken som kan ­ tnyttes umiddelbart for en service­ u ingeniør. Dag er i dag leder av Siemens byggautomatiserings virksomhet. Denne jobben har han hatt i omlag ett av i alt 16 år han har hatt arbeidssted på Linderud. Den faglige karrieren startet med elektronikk utdannelse ved Ingeniørhøgskolen i ­ orten. H Interessen for teknologi var blitt såpass sterk at turen gikk videre til Trondheim og kybernetikk utdannelse på NTH (nå NTNU). Dag ble ­ erdig udannet sivilingeniør i 1992. f Kundene må forstå at de trenger mer en bare komponenter, sier Dag. Den første jobben var hos Elsag Baily hvor han jobbet med DCS (Disitributes Control ­ S ­ ystem) løsninger. Etter om lag ett års tid gikk ferden videre til en annen kjent k ­ ontrolleverandør, Honeywell. Etter et par år som serviceingeniør meldte Dag overgang ­ til ­ iemens, hvor han har vært siden. Det har S vært tre femårs bolker for Dag. Den første femårs perioden var som selger. Den neste fem års bolken var som salgssjef og den tredje runden var som divisjonsleder. Hele perioden har vært innen produktsalg mot industrien. g