AMNYTT Nr 3 - 2012 | Page 10

10 / 84 kjernekompetanse, nøkkelkompetanse, metakompetanse, situasjonskompetanse og strategisk kompetanse og så videre, f ­ orteller sier Knut E. Sunde, bransje og industri­ olitisk direktør i Norsk Industri. p En ­ efinisjon ble gjort av motivasjons­ d psykologen White som sa at «kompetanse» kan defineres som individets kapasitet til å kunne mestre de krav de stilles ovenfor ­ fra omgivelsene. Andre har definert k ­ ompetanse som den kunnskap, ­ erdigheter, f evner og erfaringer og noen har valgt å ta med arbeidsoppgaver i kompetanse­ begrepet. En utfordring er ganske sikkert å holde seg faglig oppdatert. -  et er mange bransjer som ­ onkurrerer D k g ­ lobalt, og lykkes. Maritim industri og o ­ ffshore leverandørindustri er flotte e ­ ksempler, men vi har også flere ­ ndre. a Vi lykkes med å ha høyt omstillings­ tempo og kunnskapsnivå i industrien og det er ­ vgjørende for å lykkes i global a k ­ onkurranse, sier Sunde. AMNYTT #3 2012 Mange faktorer Professor Odd Nordhaug ved Norges H ­ andelshøyskole definerer kunnskaper, f ­ erdigheter og evner inn i sin begreps­ modell. I litteraturen synes det klart at man har ­ efinert kompetansebegrepet ut fra d både et individnivå og et organisasjonsnivå. På ­ ndividnivå skilles det mellom effekter i ­ i form av endret jobbadferd, holdninger, ­ ny kompetanse og mobilitet/­ arriere. På k o ­ rganisasjonsnivå skilles det mellom effekter ­ på produksjon, kostnader, tidsbruk, kvalitet ­ og arbeidsmiljø. Grunnen til at det legges ­ begge disse nivåene inn i definisjonen ­ av ­ ompetanse, er at de individer som k a ­ rbeider i en organisasjon er viktige for at o ­ rganisasjonen skal være skikket til å kunne utføre verdiskapende aktiviteter og som ­ jener t kundene på best mulig måte. Derfor blir det viktig å kunne synlig­ jøre både på individnivå g og på organisasjonsnivå ­ vilken kompetanse h som eksisterer og ­ ernest ­ largjøre hvilke d k kompetansegap som eksisterer knyttet til ­ b ­ edriftens strategiske kjerne og markedet som g Det foregår kontinuerlig forbedring av produksjonsprosessene.