AMNYTT Nr 2 - 2014 | Page 7

7 / 130 AMNYTT #2 2014 Ser det samme – uansett lokalisering Erfaringen fra avanserte skip som benyttes i oljevirksomhet er bruk for å utvikle et informasjons håndterings system K – IMS (Information Management System) for en rekke andre skipstyper. - Vi har utviklet K – IMS for de mest komplekse skipene og har så etter hvert nedskalert løsningen til å passe for andre skipstyper, sier Hans Ellingsen og Terje Lisether fra Kongsberg Maritime til AMNYTT. O m bord i en FPSO (produksjons og lagertank skip) er det mange kompliserte funksjoner. Kostandene for driftsstans er store. Jo mer informasjon som er tilgjengelig, både for mannskapet om bord i et skip og støttepersonell på land, dess raskere kan driftsproblemer løses. Erfaringsmessig tar det i mange tilfeller mye tid å få verifisert at alle involverte parter i en problemløsningssituasjon benytter identiske data. Først når alle har tilgang på identiske data kan selve problemløsningen starte. K – IMS systemet sikrer at alt involvert personell, som er tilkoblet systemet, jobber med identiske data. Mye misforståelser unngås, og gode beslutninger kan tas raskere. Resultatet er mer effektiv drift av fartøyene. Sanntid og sikkert – Nøkkelen til å løse disse utfordringene er ha datainnsamling i sanntid og så gjøre denne informasjonen tilgjengelig for alle aktuelle personellgrupper, sier Ellingsen. K – IMS løsningen samler inn historiske data fra en rekke forskjellige systemer om bord på et skip. Alt samles i en datalogger om bord. Innsamlet data overføres til Kongsberg Maritimes i sel- skapets egen private sky. Noe av de innsamlede data overføres kontinuerlig, men data som ikke er nødvendig for den daglige operative driften overføres batchvis ved landligge. Lagringskapasiteten om bord er så stor at et skip kan være i drift i om lag åtte år før det blir plassproblemer. Det sikrer at data som ikke kan overføres ett fastsatt plan går ikke tapt. Foreløpig har Kongsberg Maritime to huber for nedlasting av data. En i Miami og en i Europa. Det planlegges å etabler to nye huber. En i Brasil og en i Asia. Plasseringen gjenspeiler hvor hovedtyngden av skipene opererer. Sikkerhet i overføring av data er helt avgjørende for eierne av fartøyene. - Vi benytter VPN (Virtual Private Network) teknologi, sier Ellingsen. Denne overføringsteknologien gir kundene den sikkerhet de krever. I tillegg må rederiene ta hensyn til klasseselskapenes krav for sikker dataoverføring. De krever egen datamaskin som fungerer som gateway. Disse løsningene sikrer at all overført informasjon kommer ditt den skal og ikke kan sees på av g utenforstående.