7 / 130
AMNYTT #2
2014
Ser det samme
– uansett lokalisering
Erfaringen fra avanserte skip som benyttes i oljevirksomhet er bruk for å utvikle et
informasjons håndterings system K – IMS (Information Management System) for en
rekke andre skipstyper. - Vi har utviklet K – IMS for de mest komplekse skipene og
har så etter hvert nedskalert løsningen til å passe for andre skipstyper, sier Hans
Ellingsen og Terje Lisether fra Kongsberg Maritime til AMNYTT.
O
m bord i en FPSO (produksjons og lagertank skip) er det mange kompliserte funksjoner. Kostandene for driftsstans er store. Jo
mer informasjon som er tilgjengelig, både for
mannskapet om bord i et skip og støttepersonell på land, dess raskere kan driftsproblemer
løses. Erfaringsmessig tar det i mange tilfeller
mye tid å få verifisert at alle involverte parter
i en problemløsningssituasjon benytter identiske data. Først når alle har tilgang på identiske data kan selve problemløsningen starte.
K – IMS systemet sikrer at alt involvert personell, som er tilkoblet systemet, jobber med
identiske data. Mye misforståelser unngås, og
gode beslutninger kan tas raskere. Resultatet
er mer effektiv drift av fartøyene.
Sanntid og sikkert
– Nøkkelen til å løse disse utfordringene er ha
datainnsamling i sanntid og så gjøre denne
informasjonen tilgjengelig for alle aktuelle
personellgrupper, sier Ellingsen. K – IMS løsningen samler inn historiske data fra en rekke
forskjellige systemer om bord på et skip. Alt
samles i en datalogger om bord. Innsamlet
data overføres til Kongsberg Maritimes i sel-
skapets egen private sky. Noe av de innsamlede data overføres kontinuerlig, men data
som ikke er nødvendig for den daglige operative driften overføres batchvis ved landligge.
Lagringskapasiteten om bord er så stor at et
skip kan være i drift i om lag åtte år før det
blir plassproblemer. Det sikrer at data som
ikke kan overføres ett fastsatt plan går ikke
tapt.
Foreløpig har Kongsberg Maritime to huber
for nedlasting av data. En i Miami og en i
Europa. Det planlegges å etabler to nye huber.
En i Brasil og en i Asia. Plasseringen gjenspeiler hvor hovedtyngden av skipene opererer.
Sikkerhet i overføring av data er helt avgjørende for eierne av fartøyene. - Vi benytter
VPN (Virtual Private Network) teknologi, sier
Ellingsen. Denne overføringsteknologien gir
kundene den sikkerhet de krever. I tillegg må
rederiene ta hensyn til klasseselskapenes krav
for sikker dataoverføring. De krever egen
datamaskin som fungerer som gateway. Disse
løsningene sikrer at all overført informasjon
kommer ditt den skal og ikke kan sees på av
g
utenforstående.