AMNYTT Nr 1 - 2012 | Page 9

9 / 93 Lokalt engasjement Daglig avholdes det møter med produksjonskoordinatorer hvor produksjonsplan gjennomgås. Her kan eventuelle problemer diskuteres. Neste nivå er møte mellom koordinatorer og personell fra teknisk og vedlikeholdsavdelingene. Toppen i denne forbedringspyramiden er ukentlig møte med fabrikksjefen. –  ette er et godt system for å få frem gode D løsninger samtidig som alle ansatte får eierskap til de løsningene vi finner frem til, sier Sjøström og Aannestad. Det er hentet m ­ ange elementer fra japansk kvalitets og effektiviseringssystemer, men Schneider Electric har tilpasset løsningene til egen produksjon og bedriftskultur. Sikkerhet er viktig En viktig faktor i utvikling av produksjons­ løsningene er sikkerhet. – Vi går ikke på a ­ kkord med de ansattes sikkerhet, sier A ­ annestad. For å sikre at produksjonsmålene nås måle en rekke KPIer (Key P ­ erformance Index). I produksjonen er det både auto­ atisk og manuell datafangst. Det m er to årsaker til at Elko har valgt og ikke å a ­ utomatisere innhenting av produksjons­ data fullt ut. Opp gjennom årene har det blitt ­ nstallert kontrollsystemer fra en ­ ekke i r l ­ everandører. Kjente produsenter som S ­ iemens og Rockwell Automation har levert ­ utstyr. I dag er det naturlig at vi velger ­ S ­ chneider Electric løsninger, sien vi er en del av konsernet. Med Aannestads brede e ­ rfaring fra utvikling og drift av produksjons­ anlegg er det troverdig når han sier at S ­ chneider har godt og velegnet automati­ seringsløsninger. – Men med den ­ ariasjon vi v har i produksjonsteknisk utstyr, er det i noen sammenheng enklest med manuell datafangst. Et annet poeng som Aannestad legger AMNYTT #1 2012 svært stor vekt på er at operatørene skal få eierskap og forståelse for de data som ligger til grunn for analysene av produktiviteten. Videre sikrer vi økt engasjement også. Oppstår det tre stopp på sammen sted i p ­ roduksjonen skal operatør og annet ­ ktuell a personell se om de kan finne årsaken til p ­ roblemet. Ved at informasjon delvis er samlet inn manuelt har operatøren ­ llerede a kunnskap om forholdene i den aktuelle s ­ ektoren. Erfaring viser at årsaken til feilen ­ eller utbedringsløsning som regel raskt k ­ ommer på bordet. Eventuell tid til stopp i produksjonen for å rette opp feilen eller f ­ orbedre systemet reduseres kraftig. Energioppfølging I lokalene til ELKO på Åmot i Buskerud har det i flere år blitt jobbet