63 / 78 AMNYTT NR. 6 2025
Slanking forlenger livet Levetiden til et batteri måles gjerne i ladesykluser. Én syklus er det samme som én fullstendig opplading og en fullstendig utlading. Testene fra laben på Gløshaugen i Trondheim viser at Litium svovel-batterier utstyrt med HiSep-II kan øke antall ladesykluser fra 200 til 1000. Det betyr 5 ganger så lang levetid for batteriene. Batteripakken i en elbil består av mange deler. Ifølge forskerne kan den patenterte teknologien slanke en 800 volts batteripakke med over 200 kilo. Det igjen, betyr betydelig bedre effektivitet og mye lengre rekkevidde. At denne neste generasjonens elbilbatterier lages av svovel, som det finnes mye av, gjør dem også billige å produsere.
Reelt alternativ for elbiler Önder Tekinalp mener forskningen deres er et gjennombrudd, som vil bidra til at Litium svovel-batterier nå rykker opp som et reelt alternativ for elbiler. – Selv om HiSep-II ennå ikke er tatt i bruk i elbiler, har vi vist at den håndterer skyttel-effekten. Den har vært den store bremseklossen for kommersiell utnyttelse – til nå, sier forskeren. HiSep-II tok patent på separatoren i 2023, og jobber sammen med NTNU Technology Transfer for å få den ut i markedet.
Også til vanns, på land og i lufta – Målet er å skalere opp teknologien og lisensiere den ut til en industripartner slik at den kan tas i bruk i alt fra elbiler til lagring av grønn energi, sier forretningsutvikler i TTO, Kristina Nydal. Hun mener Hi-Sep II kan bidra til økt sikkerhet i batteriene, og sier at teknologien er ideell for bruk på områder som luftfart, romfart, elbiler, droner og maritim transport. – Den er også et attraktivt og kostnadseffektivt alternativ for lagring av energi. Særlig der lang levetid og stabilitet er avgjørende faktorer. Produksjonsprosessen er miljøvennlig, teknologien er laget for å enkelt kunne oppskaleres,
Kristina Nydal, forretningsutvikler i NTNU Technology Transfer. Foto: TTO
og den kan fungere sammen med dagens litium-baserte batterier.
Må oppskalere og teste Før de er klare for markedet må eksterne aktører teste teknologien. Filteret må bygges inn i Li-S batterier, og ytelsen må sjekkes og bekreftes av en uavhengig tredjepart. Å dokumentere at teknologien er pålitelig og stabil på lang sikt er avgjørende. De må også sikre at det nye smarte filteret kan produseres trygt, økonomisk lønnsomt og med jevn kvalitet. Patentprosesser koster mye og bør tilpasses industriell bruk av teknologien. Nå jakter TTO på en interessert lisenstaker som kan finansiere videre patentering og kommersialisering og delta i de planlagte testene.
Batterier med fordeler – Men vi har flere ganger hørt om varslede gjennombrudd for svovelbatterier de siste