62 / 78
AMNYTT NR. 6 2025
Bilfabrikanter og andre jobber på spreng for å få frem lette, sikre, kraftige batterier. Bildet er fra Volkswagens batteriselskap Powerco som har bygget opp svære fabrikker i Tyskland, Spania og Canada for å produsere høykvalitets battericeller. Pressefoto: Volkswagen AG
Bilfabrikanter og andre som trenger lette, sikre, kraftige batterier, ivrer etter å ta i bruk litium-svovelbatterier( Li-S). Ikke bare lagrer de mer energi, og er tryggere og raskere å lade enn dagens litium ion-batterier – de er billigere å lage også.
Batterier med utfordringer Det er bare det, at neste generasjons vidunder-batterier har ett, stort problem: De blir veldig fort utslitt. Grunnen er at de lider av det som kalles skyttel-effekten. Postdoktor Önder Tekinalp ved NTNU Institutt for kjemisk prosessteknologi forklarer: – Det handler om kjemiske stoffer, litium polysulfider( LPS), som dannes når batteriet er i drift. Stoffene beveger seg mellom elektrodene, den positive anoden og den negative katoden, i batteriet. Det er disse stoffene som gjør at LiS- batterier raskt brytes ned, taper kapasitet og får kort levetid.
Dette forklarer også at denne batteritypen ennå ikke har flyttet inn i elbilene våre.
Nytt, tynt, smart filter Professor Liuyan Deng og membranforskningsteamet har utviklet et supertynt belegg med helt spesielle egenskaper, som kan endre på dette. Gjennom prosjektet HiSep-II har de tatt patent på belegget. Det har fått samme navn som prosjektet. Inne i et batteri sitter også en separator. Det er en skillevegg mellom elektrodene, som gjør at det virker effektivt og hindrer kortslutning. Når HiSep II-belegget legges utenpå veggen, virker den som et smartfilter. Mange som jobber med å forbedre litium-svovel batterier, konsentrerer seg om ren kjemi i katode og elektrolytter. NTNU-forskerne har altså festet blikket på skilleveggen i stedet. – Belegget blokkerer de skadelige kjemiske stoffene, og lar nyttige litium-ioner passere fritt, forklarer Tekinalp.