AMNYTT amnytt.no 6/2024 | Page 40

40 / 76
AMNYTT NR . 6 2024
Miljøstasjonen får inn ferdig sortert returemballasje . Papp og matavfall går til gjenvinning .
– For å inspisere toppen bruker vi en patentert 3D fargeskanner fra Tordivel , mens vi bruker LIDAR for å kontrollere undersiden av pallene , de betyr at de må redusere hastigheten noe for å gi tid til sjekk .
Bærekraftig tankesett ASKO har en helhetlig bærekraftstrategi . Lastebilene lades med egenprodusert strøm . Deler av matavfallet grå til dyreforproduksjon , de øvrige volumene går til biogass oppgradert til drivstoff . – Tompaller og kasser er en del av et sirkulærsystem . Hos ASKO henter vi ikke bare tilbake lastbærerne fra kundene våre , men også papp , plast , glass og matavfall . Alt sorteres hos oss og sendes videre som sortert gods i industristørrelse , en oppgave som nå i stor grad er automatisert , sier Holm . – Vi har et godt samarbeid med butikkene våre , slik at vi får inn ferdig sortert returemballasje , sier Nybø .
Emballasje og matavfall er gjenvinnbart , mens lastbærerne er gjenbrukbare . Miljøstasjonen håndterer én million tompaller og tre millioner kasser . – Paller i tre og plast kan brukes mange ganger . Lastbærere som trenger reparasjon eller rengjøring blir sendt eier , for eksempel NLP på Langhus , godkjente paller går rett ut til industrien , i første rekke til våre leverandører , sier Holm . – Beliggenheten vår på Kalbakken er god , samtidig er det bygningsmasse med begrenset plass og lav takhøyde . Derfor gir det ekstra gevinst å redusere plassen vi bruker til sortering og lagring av tompaller og kasser , sier Nybø . Automatiseringen har gitt høyere gjennomstrømning , systemet håndterer opptil 100 fulle pallstabler inn og ut per time . Det gjør at de kan fylle en semitrailer på bare 20 minutter . Det er en klar gevinst at bilene bruker kortere tid på terminalen .