AMNYTT amnytt.no 4/2023 | Page 17

17 / 81

AMNYTT NR . 4 2023
Maskinene blir nøye testet før de installeres ombord i båtene . Her er Jakob Brudeli ( t . v .) og Eirik Hoel med en HS 2020 krokseparator . ( Foto : Eirik Iveland )
linefiskebåtene har fått en raskere og med energieffektiv drift , sier Hoel . Som en del av elektrifiseringsprosessen har Mustad Autoline utviklet styringssystemer som ikke er avhengige av internettilgang . – En av de store utfordringene med å elektrifisere utstyret er nemlig at mange av kundene opererer i avsidesliggende hjørner av blant annet Barents- og Sørishavet , sier Hoel . – Vedlikehold må kunne gjøres av maskinistene som er ute med båtene , derfor får de også opplæring her på Gjøvik . For at hele prosessen skal løpe problemfritt må kveiler , haler og splitter synkroniseres . Ombord finnes industrielle styreskap med PLS-er og servostyringer .