16 / 81
AMNYTT NR . 4 2023
Ombord kan mannskapet overvåke fisket på skjermer . Her ser de om det blir avvik på temperatur eller vibrasjoner i motorene . ( Foto : Eirik Iveland )
Autoline-systemet lagrer line og kroker i magasiner . Størrelsen og mengden av magasinene varierer med fartøyets størrelse og behov . De mest avanserte egnemaskinen kan sette ut 6 kroker per sekund , med en egneprosent på vel 95 %. – Ombord blir fisken sløyet , filetert og dypfryst . Fra fisken kommer opp av havet til den ligger frossen tar bare 2 timer , sier Eirik Hoel , utviklingsingeniør mekanikk .
Automatisert og bærekraftig Etter at bøyelinen og ankeret er utplassert , trekkes linen og krokene gjennom den automatiske egnemaskinen . Når fiskebåtene har satt ut de første bøyene og ankrene , trekkes krokene og linen fra gjennom agnmaskinen og over hekken . Linen ligger noen timer på havbunnen før man begynner innhalingen . – Linen kan være opp til 100 km lang , og de største båtene har opp mot 90 000 kroker i omløp , forteller Jakob Brudeli , utviklingsingeniør automasjon i Mustad Autoline AS . Fiske med langline har flere hunder års tradisjon , men i 1977 kom Mustad med det første automatiserte systemet , drevet med hydraulikk . I 2018 begynte arbeidet med å legge om elektronisk drift av linene . – Hydraulikkdrevet utstyr bråker mer , det tar mye energi ( i form av diesel ), og det er en viss risiko med oljesøl . Elektrifiseringen har gjort at