AMNYTT amnytt.no 4/2023 | Page 143

1 / 2023 | Industry @ pps | 35
Etter at monteren er flyttet inn på mellomlagringsplattformen blir den kontinuerlig overvåket hjelp av Siemens PLSer .
– De har bare blitt løftet opp og sikret . Og nå er vi som sagt i en engineeringsfase , blant annet med forslag om hvordan disse skal flyttes . Metode for flytting , rett og slett , sier Lothe .
FLYTTES I HEL VED På spørsmål om skipene måtte sikres uansett nybygg eller ikke , svarer Lothe at det er selve Vikingskipmuseet det var kritisk å få gjort noe med .
– Dette sikringsarbeidet er jo gjort på grunn av byggingen av det nye museet , så de ikke skal ta opp vibrasjoner fra eventuell boring og slikt på utsiden . Det er i hovedsak det dette det gjelder , sier Lothe .
Han forklarer at de kan bruke de samme rammene som de står i dag . Altså de sikringene som allerede er gjort , skal brukes videre når de flytte inn i det nye museet .
– Skipene skal flyttes i hel ved , bortsett fra masten til Osebergskipet som av naturlige årsaker er tatt ned og lagret i en eske . Her var det kranfører og andre fagfolk fra Imenco som var inne bildet . Etter vel gjennomført flytting skal sikringene igjen demonteres , forklarer Lothe , og legger til : – Det var konservatorene ved museet som gjorde mesteparten av jobben med mastene . Vi har ikke lov til å røre skipene .
GOD HJELP FRA SIEMENS John Lothe forteller at de ikke har hatt akkurat et slikt oppdrag før .
– Nei , vi har aldri gjort noe slikt eller noe lignende sånn sett , men vi er jo en offshorebedrift med veldig mange dyktige automatikere og mekanikere . En stor del av denne jobben dreide seg jo om stål og sikring . I tillegg har vi et stort kobbel av ingeniører som etter å ha lagt hodene i bløt fikk tegnet disse rammene og hvordan det skulle løftes , konstaterer Lothe .
Han synes det er et kjempespennende prosjekt med Universitetet i Oslo som eier av museet , mens Statsbygg er ansvarlig for prosjektet .