AMNYTT amnytt.no 4/2023 | Page 141

1 / 2023 | Industry @ pps | 33
John Lothe , automasjonstekniker hos Imenco AS .
Sikring av skipene innebærer å bygge en stålramme rundt skipene . Deretter løftes både skip og stålrammer samlet opp fra gulvet og settes pent ned på de ventende luftdemperne .
– Det er all i hovedsak det som skjer . Til dette har vi brukt Siemens automatikk i mesteparten av arbeidet , forteller John Lothe . Han er automasjonstekniker hos Imenco AS .
Han forteller videre at både Siemens PLSer og Siemens nye serie med HMI-er , er programmert inn hos Imenco .
Vikingeskipene er noen av Norges største kulturskatter . Å flytte disse stiller derfor ekstra strenge krav til planlegging og gjennomføring .
– Vi i Siemens er stolte av å være med som teknologileverandør til Imenco , og å kunne bidra til at flyttingen av vikingskipene blir mest mulig skånsomt og effektivt , sier prosjektleder hos Siemens , Ståle Våga .
VINKELAVVIK Lothe tar frem sleden som eksempel .
– Her bygde vi en stålramme rundt monteren med sledene i , deretter sørget et sett med løftesylindre for at hele innretningen ble løftet opp fra gulvet ved hjelp av elektromotorer . Dette ble så kjørt 70 meter inne i museet hvor det ble trygt plassert på en mellomlagringsplattform , forklarer Lothe og utdyper : – Ved hjelp av Siemens automatikk har vi under hele flytteprosessen kunnet overvåke både hastighet og vinkelavvik .
Ifølge Lothe er det ekstremt strenge krav til vinkelavvik på selve sleden under flytting .
– Det er faktisk så strengt at avviket skal være innenfor 0,1 ° helning av både X-akse og Y-akse . Ved hjelp av Siemens automatikk har vi klart å overvåke dette kontinuerlig under den 70 meter lange turen , sier Lothe .