AMNYTT amnytt.no 2/2023 | Page 19

19 / 74

AMNYTT NR . 2 2023

” Jeg tør påstå at vi er blant de som er lengst fremme på denne arkitektu ren i Norge ”

å koble alle sammen til et felles samlingspunkt og at systemene er noder som benytter og produserer data i et økosystem . Det at Ignition støtter denne typen arkitektur , er nok en grunn til at valget falt på Ignition , innrømmer han .
« Navneromsdefinert SCADA » Fleksibiliteten i Ignition har også gjort det mulig for selskapet å bygge det Forbord har kalt « navneromsdefinert SCADA ». – Prinsippet går ut på å programmere Ignition til å automatisk generere de fleste skjermene som brukes , basert på strukturen og formen på dataen fra maskinene . Det betyr igjen at når vi oppdaterer maskinene , så vil den nye informasjonen automatisk dukke opp på skjermene til brukerne . Ca 90 % av skjermene våre i Ignition er generert på denne måten , mens resten gjøres på en mer tradisjonell måte . Dette har gjort det mulig å lage et SCADA-system for hundretusener av signaler , på under ett år , fremhever Forbord .
Fremtiden Med et grunnleggende SCADA-system i « boks », fremstår veien fremover som full av muligheter .
Kunden sørger for at produktene Norsk Titanium leverer maskineres i etterkant .
– Det er nå « moroa » begynner , sier Forbord . Nå har vi begynt arbeidet med å integrere Ignition med flere systemer , og bygge utvidet funksjonalitet . Her kommer Ignitions evne til å « snakke med alle » inn i bildet , inkludert forretningssystemer og databaser . Vi har også startet med å gi opplæring til flere ingeniører og teknikere , og med gratis online-kurs tilgjengelig fra Inductive Automation , er det flere som allerede er i gang med å utvikle i Ignition . For å sitere en av lederne , « Ignition has been a revelation ». Med Ignition kan vi gi våre folk den informasjonen de trenger om vår drift , når de trenger den , der de trenger den og i den formen de trenger den , avslutter automasjonsingeniør Jon Forbord .