18 / 74
AMNYTT NR . 2 2023
Automasjonsingeniør Jon Forbord ( th ), Norsk Titanium på Eggemoen og Ferdinand Tonby-Strandborg som har et års praksis fra University of Toronto der han studerer Mechanical Engineering .
dermed få ut en « preform ». Tiden dette tar varierer med størrelsen på delene . – På sikt kan Ignition benyttes til å fjernstyre hele prosessen , forteller Forbord .
Full oversikt Det er altså denne produksjonen som overvåkes av SCADA-systemet Ignition , og hvor studenten gjør mesteparten av utviklingsarbeidet . – Han jobber selvstendig , har full oversikt og gjør en glimrende jobb , sier Forord . Studenten får dermed utelukkende i positive skussmål fra sjefen .
Arkitektur Norsk Titaniums løsningsdesign består i hovedsak av tre komponenter , Ignition , Canary Historian og en ny dataarkitektur .
– Vi benytter en arkitektur basert på såkalt publish-subscribe , der maskinene sender sine data , istedenfor at Ignition må spørre maskinene om data . Dette automatiserer store deler av arbeidet med datauthenting fra maskinene . Når vi for eksempel oppdaterer maskinene , så vil eventuelt nye datapunkt ( signaler ) dukke opp automatisk i Ignition , og alle andre systemer som er koblet til arkitekturen , forklarer Forbord . Han forteller videre at de har basert denne arkitekturen på prinsipper som kalles Unified Namespace / Hub and spoke / forent navnerom . – Jeg tør påstå at vi er blant de som er lengst fremme på denne arkitekturen i Norge . Enkelt forklart er Unified Namespace ideen om at man går fra å jobbe med enkeltsystemer som snakker sammen fra system til system , til