AMNYTT 7/2023 | Page 63

63 / 73 AMNYTT NR . 7 2023
Lars Kjelling , daglig leder Kameleon Robotics .
Elevene synes det er moro , og jeg tror kanskje vi engasjerer den nye generasjonen elever som er opptatt av ny teknologi . I skrivende stund har Kameleon Robotics underveis en stor leveranse av roboter til Innlandet fylkeskommune . – Vi vant anbudsrundene og skal levere 11 roboter til ulike videregående skoler i Innlandet , sier Kjelling fornøyd . Ingeniører hos Kameleon Gruppen tar seg av programmering av robotene , og pakken inkluderer også opplæring av lærerne , som skal gjøre dem i stand til å overføre kunnskap til elevene . – I våre øyne leverer vi egentlig ikke roboter , men vi leverer et redskap for å gjøre lærerne i stand til å drive undervisning . Det er ekstremt viktig at lærerne får riktig kursing om hvordan de skal bruke utstyret , understreker Kjelling .

” Vi oppdaget at straks vi fikk roboter ut i skolene ble det en ettertraktet kompetanse for næringslivet ”

Krevende for lærerne Kjelling forteller at det i noen tilfeller også kan være ganske krevende for lærerne . Selv om mange har bakgrunn fra industrien , kan det gjerne være en del år siden , og dette med samarbeidende roboter er tross alt ganske nytt , vi trenger ikke gå lengre tilbake enn til 2008 før de første cobotene kom i arbeid . – Før det fantes det bare større industriroboter , og disse har eksistert i industrien nesten så lenge man har hatt serieproduksjon . Tror vi kan gå helt tilbake til femtitallet at man har hatt industriroboter , sier Kjelling . – Samarbeidende roboter , eller cobots , som kan stå side om side med arbeiderne , er som sagt forholdsvis nytt . I følge Kjelling avslører markedstallene at samarbeidene roboter fortsatt bare utgjør en liten andel av den totale mengden roboter , men likevel er det den delen som absolutt vokser raskest .
Opplæring av lærere Kameleon har levert en god del samarbeidende roboter til skoler i Innlandet , spesielt videregående . – Vi ser tydelig at opplæring av lærerne er helt essensiell . Uten god nok skolering blir robotene stående ubrukte i en krok , fordi lærerne ikke vet hvordan de skal bruke dem . Lærerne skal jo kunne svare på veldig mange spørsmål fra unge ivrige og vitebegjærlige elever , poengterer Kjelling . Han forteller at de faktisk i det siste har hatt flere som ønsker å komme og se hvordan de jobber i praksis med samarbeidende roboter som skal ut til industrikunder . – Senest nå var det Kuben videregående skole i Oslo som kom med en skoleklasse og fikk se hvordan vi satte sammen de ulike løsningene , som skal ut til kunder . For eksempel kan det være palletteringsløsninger , sveiseroboter eller betjening av en CNC-maskin . Disse går det mye av .