AMNYTT 7/2023 | Page 62

62 / 73
AMNYTT NR . 7 2023
Robot nr . 100 på tur ut til neste skole . Fra v . Sander Anker Grøtte – lærling , Lars Kjelling – daglig leder og Lars Martin Gjeraker – Business Development Manager i Kameleon Robotics AS .

Etter Kameleon Gruppen AS ’ oppkjøp av Cobotnor AS i 2021 har selskapet styrket sin posisjon gjennom de to operative selskapene Kameleon Robotics og Kameleon Solutions AS . – Kameleon Robotics AS er distributør av samarbeidende roboter , Cobots , mens Kameleon Solutions er systemintegrator , forteller Lars Kjelling . – Robotene fra vår samarbeidspartner Universal Robots kan ta over manuelle oppgaver som eksempelvis palletering og pakking . De gir gode HMS-effekter og mer fornøyde ansatte , mener Kjelling . Kameleon Gruppen har jobbet med Universal Robots siden 2017 , og Kameleon Solutions er i dag ett av to selskaper i Norge som er Certified System Integrator hos Universal Robots . Lars Kjelling forteller at skoler har vært en sentral satsing helt fra starten . – Vi oppdaget at straks vi fikk roboter ut i skolene ble det en ettertraktet kompetanse for næringslivet . Da fikk vi faktisk , og det får vi fortsatt , henvendelser fra industrien som lurer på hvilke skoler som tilbyr robotopplæring , og utdanner elever til å få kompetanse på området . Vanligvis er det videregående skoler , teknisk fagskoler eller universitet- og forskningsmiljøer , sier Kjelling og utdyper : – Når det gjelder forskningsmiljøer er det gjerne NTNU , MIL og den type institusjoner som er aktuelle . Disse jobber tett med næringslivet for å bidra til robotisering i produksjon og logistikk .

Norges største anbud innen robot Primært er det Fagretning teknologi- og industrifag ( tidligere TIP – teknikk og industriell produksjon ) og elektro på videregående som kjøper roboter . – Det står på læreplanen at det skal undervises i robotikk , og da er det praktisk å ha roboter tilgjengelig . Undervisningen skjer da direkte på roboter identiske med de som brukes i industrien , fremhever Kjelling , og legger til : – Nå som de har fått roboter på videregående skoler , er det nesten så vi skulle ønske at de skulle komme inn på ungdomsskolen også .