23 /168
AMNYTT NR. 6 2019
ABB i Skien har mer enn ti roboter til produksjon av elektroteknisk utstyr,
blant annet sveiseroboter.
bånd og spilt av når roboten lakker-
te, forklarer Kerlefsen.
Strengt tatt var dette lakkeringsro-
bot nummer to utviklet hos Trall-
fa. Den første lakkeringsroboten så
dagens lys to år tidligere og ble be-
nyttet internt til lakkering av nett-
opp trillebårer.
I likhet med månelandingen har
oppfinnelsen på Jæren satt dype
spor etter seg. Lakkeringsroboter
har forbedret produksjonen av varer
som påføres overflatebehandling
for beskyttelse eller økt estetikk.
- De sørger for raskere overflatebe-
handling med spesifisert tykkelse,
for eksempel kun ett minutt for å
lakkere en hel bil utvendig. Til det
benyttes fire roboter i samspill, for-
teller Kerlefsen. - I tillegg minime-
rer robotene forbruk av lakk, øker
kvalitet og nøyaktighet og byr på
bedre helse, miljø og sikkerhet ved
å unngå nærhet til kjemikalier og
krevende, ergonomiske bevegelser.
Kort sagt sørger lakkeringsroboter
for økt bærekraft.
Bilbransjen er blant storforbru-
kere av industriroboter, inklusiv