AMNYTT 5/2015 | Page 72

72 /120 Spørsmål: WAGOs PLS PFC200 er den første som støtter e!Cockpit. Hvilke andre vil i fremtiden støtte e!Cockpit? Dr. Sven Kreft: PFC200 er den første PLSern som støtter e!Cockpit. Den har vært på markedet i ca. 2 år og har fram til nå kun støttet CoDeSys v2.3. I dag støtter den både CoDeSys v2.3 og v3. Med denne hardwaren starter vi et generasjonsskifte. Vi vil kontinuerlig bygge ut vårt leveringsprogram av PLSer som støtter e!Cockpit. I tillegg støttes 3. parts utstyr på forskjellige feltbusser. Dette er basert på for eksempel GSD-filer for Profibus. Sensorer, aktuatorer og drives som kommuniserer med hverandre over en feltbuss kan integreres i e!Cockpit og vises og prosjekteres i det grafiske nettverksbildet. Spørsmål: Betyr dette at det er mulig med en sømløs skalering av eksisterende prosjekter fra en kontroller og til en HMI eller en industri- eller panel-PC. Dr. Sven Kreft: Som en integrert engineeringssoftware kjennetegnes e!Cockpit ved kompatibilitet. Softwaren er utformet skalerbar slik at fremtidige produktfamilier blir ivaretatt. Prosjekter som er utviklet med e!Cockpit kan kjøres på fremtidig Wago hardware, fra små skinnemonterte PLSer til HMI. Dersom en software blir utviklet for PFC200, så kan den skaleres til andre systemer. Spørsmål: Integrert engineering betyr jo også Safey I/O og tilhørende PLS funksjonalitet. Er dette ivaretatt i e!Cockpit? Dr. Sven Kreft: Dette har vi tatt hensyn til. Safety funksjoner hører naturligvis med i integrert engineering. Komponenter og funksjoner kommer vi med om ikke lenge. AMNYTT #5 2015 Spørsmål: Wago tilbyr jo også sine PLSer med operativsystemet Linux… Dr. Sven Kreft: Teknologien i våre PLSer i serie PFC200 er basert på operativsystemet Linux. Ved engineering benytter vi Windows; dermed baserer våre løsninger seg på det beste fra to verdener. e!Cockpit har et klart fokus på IEC61131, som vi også i fremtiden ser som en viktig plattform. Med Linux som operativsystem er vi uavhengige av alle oppdateringer, sikkerhetsoppdateringer og lisenspolitikk. De innebyggede sanntidsegenskapene er også en fordel, samt at Linux er en open-source, og det kommer stadig ny funksjonalitet. Dette har vi stor nytte av i våre styresystemer, for eksempel for å oppfylle forskjellige sikkerhetskrav eller ha tilgang til spesielle databaser. Med Linux som operativsystem kan våre PLSer også programmeres i C eller C++, og disse programmene kan lastes ned og kjøres. Alle programmeringsspråk som har en Linux kompiler, kan benyttes til å programmere våre PLSer. Spørsmål: Finnes det ferdige bibliotek for spesifikke applikasjoner for maskinstyring, prosessteknikk eller bygnings­ automasjon? Dr. Sven Kreft: Vi har allerede bibliotek for prosessteknikk, VA-anlegg og bygningsautomasjon i CoDeSys v2, og her støtter vi et bredt spekter av funksjoner. For brukeren betyr dette at han kan konfigurere i stedet for å programmere. Når vi nå lanserer e!Cockpit viderefører vi dette, men vi vil ikke kun kompilere disse funksjonsblokkene på nytt. Vi vil heller benytte ny funksjonalitet som bl.a. objektorientert programmering for å slanke dem, optimalisere dem og forene dem.