72 /120
Spørsmål: WAGOs PLS PFC200 er den første som støtter e!Cockpit. Hvilke andre vil i
fremtiden støtte e!Cockpit?
Dr. Sven Kreft: PFC200 er den første PLSern som
støtter e!Cockpit. Den har vært på markedet i
ca. 2 år og har fram til nå kun støttet CoDeSys
v2.3. I dag støtter den både CoDeSys v2.3 og v3.
Med denne hardwaren starter vi et generasjonsskifte. Vi vil kontinuerlig bygge ut vårt leveringsprogram av PLSer som støtter e!Cockpit.
I tillegg støttes 3. parts utstyr på forskjellige feltbusser. Dette er basert på for eksempel GSD-filer
for Profibus. Sensorer, aktuatorer og drives som
kommuniserer med hverandre over en feltbuss
kan integreres i e!Cockpit og vises og prosjekteres i det grafiske nettverksbildet.
Spørsmål: Betyr dette at det er mulig med
en sømløs skalering av eksisterende prosjekter fra en kontroller og til en HMI eller
en industri- eller panel-PC.
Dr. Sven Kreft: Som en integrert engineeringssoftware kjennetegnes e!Cockpit ved kompatibilitet.
Softwaren er utformet skalerbar slik at fremtidige
produktfamilier blir ivaretatt. Prosjekter som er
utviklet med e!Cockpit kan kjøres på fremtidig
Wago hardware, fra små skinnemonterte PLSer til
HMI. Dersom en software blir utviklet for PFC200,
så kan den skaleres til andre systemer.
Spørsmål: Integrert engineering betyr jo
også Safey I/O og tilhørende PLS funksjonalitet. Er dette ivaretatt i e!Cockpit?
Dr. Sven Kreft: Dette har vi tatt hensyn til. Safety
funksjoner hører naturligvis med i integrert engineering. Komponenter og funksjoner kommer
vi med om ikke lenge.
AMNYTT #5
2015
Spørsmål: Wago tilbyr jo også sine PLSer
med operativsystemet Linux…
Dr. Sven Kreft: Teknologien i våre PLSer i serie
PFC200 er basert på operativsystemet Linux.
Ved engineering benytter vi Windows; dermed baserer våre løsninger seg på det beste
fra to verdener. e!Cockpit har et klart fokus på
IEC61131, som vi også i fremtiden ser som en
viktig plattform. Med Linux som operativsystem er vi uavhengige av alle oppdateringer,
sikkerhetsoppdateringer og lisenspolitikk. De
innebyggede sanntidsegenskapene er også en
fordel, samt at Linux er en open-source, og det
kommer stadig ny funksjonalitet. Dette har vi
stor nytte av i våre styresystemer, for eksempel
for å oppfylle forskjellige sikkerhetskrav eller ha
tilgang til spesielle databaser.
Med Linux som operativsystem kan våre PLSer
også programmeres i C eller C++, og disse programmene kan lastes ned og kjøres. Alle programmeringsspråk som har en Linux kompiler,
kan benyttes til å programmere våre PLSer.
Spørsmål: Finnes det ferdige bibliotek
for spesifikke applikasjoner for maskinstyring, prosessteknikk eller bygnings
automasjon?
Dr. Sven Kreft: Vi har allerede bibliotek for prosessteknikk, VA-anlegg og bygningsautomasjon
i CoDeSys v2, og her støtter vi et bredt spekter
av funksjoner. For brukeren betyr dette at han
kan konfigurere i stedet for å programmere. Når
vi nå lanserer e!Cockpit viderefører vi dette, men
vi vil ikke kun kompilere disse funksjonsblokkene
på nytt. Vi vil heller benytte ny funksjonalitet som
bl.a. objektorientert programmering for å slanke
dem, optimalisere dem og forene dem.