AMNYTT 5/2015 | Page 71

71 /120 Et viktig punkt her er effektiv håndtering av vår automatiseringshardware. I e!Cockpit har vi i tillegg lagt til en grafisk visning av kommunikasjonsnettverk, noe som gir en god oversikt over selv store og komplekse strukturer. I det samme grafiske skjermbildet kan nettverk også konfigureres og idriftsettes. Dette skjermbildet gir en svært god oversikt over nettverket og driftstilstanden til alle enhetene. Med denne funksjonaliteten hever vi oss betydelig over mange av våre konkurrenter, samtidig som vi forblir nær standarden. Spørsmål: Standarder gir store fordeler for de som arbeider med automatisering. Hvilke andre standarder baserer e!Cockpit seg på? Dr. Sven Kreft: Moderne software utvikler vi med moderne språk og metoder. Vi programmerer e!Cockpit med C# og baserer oss på standarder som .net og html 5. Vi bestemte oss for Windows Presentation Foundation fra Microsoft som basis ved utvikling av softwaren. En annen standard er OPC UA, mens den viktigste standarden er programmering iflg. IEC61131. Spørsmål: Brukerene ønsker en software som er enkel å bruke. Hvordan er betjeningen, menyer etc. bygget opp, og er grafisk framstilling mulig? Dr. Sven Kreft: Brukervennlighet har vært et av de viktigste aspektene for oss. Vi har derfor helt bevisst utformet det grafiske grensesnittet tilsvarende Office-produkter. Enhver som utvikler automasjonsløsninger skal fort kjenne seg igjen, akkurat som i de forskjellige Office-verktøyene. En viktig ting her er kontekstsensitiv brukerføring: funksjoner er kun synlige der det er naturlig at brukeren har behov for dem. Grafisk visning av nettverket og alle deltakerene gir som tidligere sagt en god oversikt. Kommu- AMNYTT #5 2015 nikasjonslinjer mellom forskjellige enheter gjøres enkelt ved drag-and-drop. Et system som ligner på et trafikklys signaliserer om nettverk og hver enkelt node fungerer som den skal. Det vises også en oversikt over I/O-moduler på hver enkelt node, der det kan tilordnes variabler. Alle steg gjøres grafisk og intuitivt. Fordi det alltid finnes ingeniører som ønsker dette i listeform, kan dette også vises i tabeller. Likevel tror vi at god grafikk er nøkkelen til mest effektiv bruk. Spørsmål: WAGO har fortalt om et intensivt samarbeide med WSCAD. Hvilke grensesnitt støttes, for eksempel ECAD, FDT eller OPC? Dr. Sven Kreft: Grensesnitt mot ECAD tilbyr vi allerede i dag, for eksempel med vår software Smart-Designer, online-konfigurator for I/Onoder, rekkeklemmer, montasjeplater og stykklister. Smart-Designer er direkte knyttet mot Eplan. Konfigurasjonsfiler fra Smart-Designer kan overføres til e!Cockpit, men neste steg vil være direkte grensesnitt. Med WSCAD vil vi gå samme veien. Vårt fokus er til enhver tid på maskiner og anlegg, men også på bygningsautomasjon. Derfor vil vi videreutvikle e!Cockpit til også å støtte kommunikasjonsmoduler for KNX og Dali. FDT støtter vi ennå ikke da markedet er for lite, men en integrasjon er mulig. For FDI ser vi imidlertid en fremtid, fordi Field Device Integration kan etablere seg som en standard. e!Cockpit støtter også muligheter for simulering av PLS-program uten å være tilkoblet noe hardware. Programmet kan importeres direkte til Mathlab eller Simulink. Å gjøre det på denne måten vil få større og større betydning i fremtiden fordi mekatronikk-utvikling vil skje via modellbaserte utkast. Unge ingeniører vil i økende grad ha erfaring med denne typen verktøy. g