71 /120
Et viktig punkt her er effektiv håndtering av vår
automatiseringshardware. I e!Cockpit har vi i tillegg lagt til en grafisk visning av kommunikasjonsnettverk, noe som gir en god oversikt over
selv store og komplekse strukturer. I det samme
grafiske skjermbildet kan nettverk også konfigureres og idriftsettes. Dette skjermbildet gir en svært
god oversikt over nettverket og driftstilstanden til
alle enhetene. Med denne funksjonaliteten hever
vi oss betydelig over mange av våre konkurrenter, samtidig som vi forblir nær standarden.
Spørsmål: Standarder gir store fordeler for
de som arbeider med automatisering. Hvilke
andre standarder baserer e!Cockpit seg på?
Dr. Sven Kreft: Moderne software utvikler vi med
moderne språk og metoder. Vi programmerer
e!Cockpit med C# og baserer oss på standarder
som .net og html 5. Vi bestemte oss for Windows
Presentation Foundation fra Microsoft som basis
ved utvikling av softwaren. En annen standard er
OPC UA, mens den viktigste standarden er programmering iflg. IEC61131.
Spørsmål: Brukerene ønsker en software
som er enkel å bruke. Hvordan er betjeningen, menyer etc. bygget opp, og er grafisk
framstilling mulig?
Dr. Sven Kreft: Brukervennlighet har vært et av
de viktigste aspektene for oss. Vi har derfor helt
bevisst utformet det grafiske grensesnittet tilsvarende Office-produkter. Enhver som utvikler
automasjonsløsninger skal fort kjenne seg igjen,
akkurat som i de forskjellige Office-verktøyene.
En viktig ting her er kontekstsensitiv brukerføring: funksjoner er kun synlige der det er naturlig at brukeren har behov for dem.
Grafisk visning av nettverket og alle deltakerene
gir som tidligere sagt en god oversikt. Kommu-
AMNYTT #5
2015
nikasjonslinjer mellom forskjellige enheter gjøres enkelt ved drag-and-drop. Et system som
ligner på et trafikklys signaliserer om nettverk
og hver enkelt node fungerer som den skal. Det
vises også en oversikt over I/O-moduler på hver
enkelt node, der det kan tilordnes variabler. Alle
steg gjøres grafisk og intuitivt. Fordi det alltid finnes ingeniører som ønsker dette i listeform, kan
dette også vises i tabeller. Likevel tror vi at god
grafikk er nøkkelen til mest effektiv bruk.
Spørsmål: WAGO har fortalt om et intensivt
samarbeide med WSCAD. Hvilke grensesnitt
støttes, for eksempel ECAD, FDT eller OPC?
Dr. Sven Kreft: Grensesnitt mot ECAD tilbyr vi
allerede i dag, for eksempel med vår software
Smart-Designer, online-konfigurator for I/Onoder, rekkeklemmer, montasjeplater og stykklister. Smart-Designer er direkte knyttet mot
Eplan. Konfigurasjonsfiler fra Smart-Designer kan
overføres til e!Cockpit, men neste steg vil være
direkte grensesnitt. Med WSCAD vil vi gå samme
veien. Vårt fokus er til enhver tid på maskiner og
anlegg, men også på bygningsautomasjon. Derfor vil vi videreutvikle e!Cockpit til også å støtte
kommunikasjonsmoduler for KNX og Dali.
FDT støtter vi ennå ikke da markedet er for lite,
men en integrasjon er mulig. For FDI ser vi imidlertid en fremtid, fordi Field Device Integration
kan etablere seg som en standard.
e!Cockpit støtter også muligheter for simulering av PLS-program uten å være tilkoblet noe
hardware. Programmet kan importeres direkte
til Mathlab eller Simulink. Å gjøre det på denne
måten vil få større og større betydning i fremtiden
fordi mekatronikk-utvikling vil skje via modellbaserte utkast. Unge ingeniører vil i økende grad
ha erfaring med denne typen verktøy. g