19 / 157 #automatisering, #instrumentering, #elektro, #motorer, #kontrollsystem, #PLS, #frekvensomformer, #drivesAMNYTT NR. 3 2017 av. Gundersen forteller at hybridløsningen redu- serer drivstofforbruket med tolv prosent. for ni prosent av landets utslipp av klimagasser og en tredel av NOx-utslippene. - Det stemmer godt med erfaringen fra det vir- kelige liv med våre leveranser til hybridskip, sier han. - Økt brukt av elektriske og hybride fremdrifts- systemer for skip kan bli et viktig bidrag for at Norge skal nå forpliktelser for utslippskutt, for- teller Nergård. Viktig bidrag for utslippsforpliktelser Jorulf Nergård, ansvarlig for kystbaserte løsnin- ger i ABB, peker på at batterier blir stadig vik- tigere for å redusere både klimagasser og NOx fra maritim industri. Regjeringen har forpliktet seg til å redusere CO2-utslippene i Norge med 40 prosent innen 2030. Innenlands sjøfart står Kontakt: Jorulf Nergård For ytterligere inforasmjon se lenken Livsløpsa- nalyse av maritime batterisystemer: https://www.nho.no/Prosjekter-og-program- mer/NOx-fondet/Nyhetsarkiv/2017/livslopsa- nalyse-av-maritime-batterisystemer/ Denne batterihybridfergen som Torghatten setter i drift er klargjort for helelektrisk fremdrift (Skipsdesign Multi Maritime).