18 / 157#automatisering, #instrumentering, #elektro, #motorer, #kontrollsystem, #PLS, #frekvensomformer, #drivesAMNYTT NR. 3 2017 Verdens største rene elferger skal i drift over Øresund når Tycho Brahe (bildet) og et søsterskip bygges om fra dieseldrift (Foto: HH Ferries). - Vi har analysert hele livssyklusforløpet for komplette batterilagringssystemer med til- hørende elektrisk utstyr og styringssystem, fra vugge til grav. Det inkluderer utvinning av råvarer, produksjon av utstyret, transport, ope- rasjon i fartøyene og slutthåndtering, forklarer Gundersen. Studien legger til grunn at ladingen av batte- riene gjøres med en norsk elektrisitetsmiks, som blant annet inneholder 92 prosent vannkraft. Størrelsen og driftsprofilen for elfergen på 100 personbilenheter (PBE) er i tråd med flere korte samband i Norge. Ifølge Gundersen er avstan- den 5,5 km og valgt hastighet er 11 knop. Elfer- gen skal gjøre 38 enkelturer per dag. Reduserer drivstoff forbruket Hybridfartøyet for offshore-operasjoner har et dieselelektrisk fremdriftssystem med fire gene- ratorer. Det skal også ha en relevant driftspro- fil, blant annet med 37 prosent av tiden med dynamisk posisjonering (DP). Når et rent fos- silt fremdriftssystem benyttes i DP i nærheten av offshoreplattformer må en ekstra dieselge- nerator være i drift som backup. Når batterilag- ringssystemet brukes som nødkraft og for å ta effekttopper kan en av dieselgeneratorene skrus