AMNYTT 3/2015 | Page 14

14 /128 AMNYTT #3 Super yacht er et nytt marked for Kleven Verft Skipet er på over 100 meter. Utgangspunktet for interessen til denne kunden var at Klevens sveiseteknologi reduserer synligheten av sveisene, noe som gir et renere inntrykk. I det spesielle luksusmarkedet kan det være små, men særegne detaljer som teller. Men i dette segmentet er det hele inntrykket som gjelder, spesielt innvendig. For eksempel skal ikke skjøter i innvendig kledning syns, da står det i stil med at sveiseskjøtene i skroget blir mindre synlig en tradisjonell sveising gir. Videre er det også lagt ned mye innsats på å tilfredsstille kravet om at ventilasjonsanlegget ikke skal høres. Alle på verftet har lagt seg ekstra i selen for å kunne levere et skip med topp kvalitet. Anstrengelsene har vist seg å gi resultater. Kunden er så fornøyd at det er bestilt et skip til. 2015 Om Olympic Bibby Siste døpte skip hos Kleven er Olympic Bibby. Skipet har en lengde på 115m og er: Multifunctional Subsea Support & ­Construction Vessel. –  remdriften er diesel elektrisk og F reguleres ved frekvensomformer til propellene –  ed konstruksjon er det lagt sto vekt på V hastighet og sjøgående egenskaper –  iljøvennlig drift med redusert drivM stofforbruk og utslipp –  et er permanent to ROV (Remotely D o ­ perated vehicle) ombord – 250 tonn offshore kran – DP system fra Kongsberg maritime Dåpen av 87,75 meter lange og 19 meter breie Kleven-bygde skipet Olympic Bibby var lagt til Fosnavåg. Med 1,5 meter klaring på begge sider gjennom hamneinnløpet, bakka kapteinen seg inn på Fosnavåg hamn. Subsea-skipet, som er bygget for inspeksjon, vedlikehold og reparasjon av offshore-installasjoner, er det syvende som er bygget av Kleven for Olympic siden 2011.