AMNYTT 3/2015 | Page 13

13 /128 AMNYTT #3 2015 gere godt. Det er mange aktører som har vært involvert og mye har handlet om samarbeid over faggrenser. Ved at vi evnet å kombinere vår kunnskap om skipsbygging med ekstern robotog automatiseringskompetanse kom vi frem til løsninger som fungerer. Skal gevinstene ved roboter utnyttes fult ut, må alle ledd i produksjonskjeden tilpasses de nye prinsippene. Kravet til nøyaktighet i utførelsen av forskjellige arbeidsoperasjoner er store. Spesielt ved automatisk sveising er det viktig at materialet blir riktig plassert. Tidligere var det vanlig å lære opp roboten ved manuelt å føre armen i det mønsteret roboten skulle arbeide. Nå er automatisering kommet et godt stykke videre. 3 D (dimensjon) te gninger fra konstruksjonen overføres digitalt til robotens styreenhet. Ut fra konstruksjonsdata blir definerte orienteringspunkter for robotens bevegelser merket på stålplatene. Roboten finner igjen disse punktene før sveisoperasjonen begynner. Dette sikrer at roboten følger helt nøyaktig sveisebane. Derved kan robotens hastighet og repeterbarhet utnyttes fullt ut. Ny automatisk sveiseteknologi er sentral i Klevens omstilling Ved å utnytte en annen ny teknologi, som er lasersveising, er det hentet ut ytterligere gevinster. Lasersveising halvere forbruket av sveisetråd. I et gjennomsnittlig skip hos Kleven utgjør besparelsen 20 tonn. Både vekt og kostnader er redusert. Noe som kommer både produsent og kunden til gode. Lasersveisene blir av en helt annen kvalitet en tradisjonell sveising. Den blir langt mindre synlig. Dette forholdet har kvalitetsbevisste kunder registrert. Spesiell leveranse Da AMNYTT var på besøk på Kleven verft, lå et nybygg ved kai for ferdigstillelse. Det var en super yacht med imponerende dimensjoner. g Ståle Rasmussen kan være stolt av jobben som gjøres