13 /128
AMNYTT #3
2015
gere godt. Det er mange aktører som har vært
involvert og mye har handlet om samarbeid
over faggrenser. Ved at vi evnet å kombinere vår
kunnskap om skipsbygging med ekstern robotog automatiseringskompetanse kom vi frem til
løsninger som fungerer.
Skal gevinstene ved roboter utnyttes fult ut, må
alle ledd i produksjonskjeden tilpasses de nye
prinsippene. Kravet til nøyaktighet i utførelsen av forskjellige arbeidsoperasjoner er store.
Spesielt ved automatisk sveising er det viktig at
materialet blir riktig plassert. Tidligere var det
vanlig å lære opp roboten ved manuelt å føre
armen i det mønsteret roboten skulle arbeide.
Nå er automatisering kommet et godt stykke
videre. 3 D (dimensjon) te gninger fra konstruksjonen overføres digitalt til robotens styreenhet.
Ut fra konstruksjonsdata blir definerte orienteringspunkter for robotens bevegelser merket på
stålplatene. Roboten finner igjen disse punktene
før sveisoperasjonen begynner. Dette sikrer at
roboten følger helt nøyaktig sveisebane. Derved
kan robotens hastighet og repeterbarhet utnyttes fullt ut.
Ny automatisk sveiseteknologi er sentral
i Klevens omstilling
Ved å utnytte en annen ny teknologi, som er
lasersveising, er det hentet ut ytterligere gevinster. Lasersveising halvere forbruket av sveisetråd. I et gjennomsnittlig skip hos Kleven utgjør
besparelsen 20 tonn. Både vekt og kostnader er
redusert. Noe som kommer både produsent og
kunden til gode. Lasersveisene blir av en helt
annen kvalitet en tradisjonell sveising. Den blir
langt mindre synlig. Dette forholdet har kvalitetsbevisste kunder registrert.
Spesiell leveranse
Da AMNYTT var på besøk på Kleven verft, lå
et nybygg ved kai for ferdigstillelse. Det var en
super yacht med imponerende dimensjoner. g
Ståle Rasmussen kan være stolt av
jobben som gjøres