AMNYTT 2/2018 | Page 60

#automasjon#, #automatisering#, #instrumentering#, #sensor#, #elmotor#, #Ethernet#, #PLS#, #kontrollsystem#, #nivåmåler#, #trykkmåler#, temperatursensor#, #mengdemåler#, #frekvensomformere#, #drives#60 / 80
behandle de komplekse AI-algoritmene som
kreves for selvstendig drift, i hvert fall en som
opererer fra et batteri som er lite nok for robo-
tens ønskede form. I tillegg var ikke teknolo-
gien bak LIDAR-sensorene nok utviklet til at
roboten kunne navigere på en trygg måte. Men
den teknologiske utviklingen de siste årene har
fjernet disse hindringene.
I en periode nå har Omron jobbet med selv-
styrte mobile roboter, og nylig lanserte vi
Omrons LD-serie med AIV-er (Autonomous
Intelligent Vehicles).
Hvordan navigerer AIV-ene til Omron?
Først blir roboten ført rundt i fabrikken og
får muligheten til å skanne omgivelsene med
LIDAR-hovedsensoren. Den setter deret-
ter denne informasjonen sammen og lager et
komplett statisk kart over arbeidsplassen i en
høyde på 200 mm. Dette kartet inneholder
informasjon om hyller, maskineri, vegger og
dører. Roboten bruker kartet til å beregne den
beste ruten mellom to punkter.
Hvis mer enn ett kjøretøy er nødvendig for å
utføre oppgavene, jobber ikke AIV-ene helt
alene. Programvaren for styring av flere enheter
fungerer som en planlegger for AIV-ene. Det er
avgjørende for driften, siden den beregner hvor
nærmeste mobile robot er i forhold til maskinen
som trenger tilsyn, og sender den til det aktu-
elle punktet. Programvaren for styring av flere
enheter kan også informere AIV-ene om travle
områder, slik at den har informasjonen den
trenger for beregningene sine. Programvaren
AMNYTT NR. 2 2018
må kommunisere med både AIV-ene og maski-
nene og samtidig vite hvor hver AIV er.
Når AIV-en er i drift, gir LIDAR-sensoren den
et 220-graders synsfelt som gjør at den trygt
kan unngå eventuelle objekter i banen sin og
tilpasse hastigheten i sanntid basert på omgi-
velsene. En vertikal LIDAR-sensor på hver side
av AIV-en støtter LIDAR-hovedsensoren. Disse
to sensorene kontrollerer at banen er fri for
hindringer, og at det ikke er søl på gulvet som
kan hindre AIV-en. I tillegg finner de høyere
overhengende objekter, for eksempel gaflene
på gaffeltrucker eller åpne skuffer.
Det finnes ikke én løsning for alle
industrielle bruksområder. Kan AIV-en
tilpasses?
Det kan den. Vi kan ta Omrons LD AIV-er som
et eksempel. AIV-ene kan konfigureres på en
rekke forskjellige måter. Basen til AIV-en forblir
den samme, men den øvre delen kan endres
for å tilpasses bruksområdet. Det er tre grunn-
leggende konfigurasjoner: flat topp, transport-
bånd og vogntransportør.
AIV-er med flate topper betjenes med semiau-
tomasjon og må lastes og lesses av for hånd. De
kan også tilpasses. Innenfor et medisinsk bruks-
område benyttes en låst boks på AIV-en til å
flytte spesielle stoffer rundt i et anlegg. AIV-ene
med transportbånd og vogntransportører er
selvstyrte. En AIV med en transportsbåndsover-
del kommuniserer for eksempel med maskinen
ved hjelp av en Wi-Fi-transponder eller en trans-
ponder for optiske data for å bekrefte at den er