#automasjon#, #automatisering#, #instrumentering#, #sensor#, #elmotor#, #Ethernet#, #PLS#, #kontrollsystem#, #nivåmåler#, #trykkmåler#, temperatursensor#, #mengdemåler#, #frekvensomformere#, #drives#60 / 80 behandle de komplekse AI-algoritmene som kreves for selvstendig drift, i hvert fall en som opererer fra et batteri som er lite nok for robo- tens ønskede form. I tillegg var ikke teknolo- gien bak LIDAR-sensorene nok utviklet til at roboten kunne navigere på en trygg måte. Men den teknologiske utviklingen de siste årene har fjernet disse hindringene. I en periode nå har Omron jobbet med selv- styrte mobile roboter, og nylig lanserte vi Omrons LD-serie med AIV-er (Autonomous Intelligent Vehicles). Hvordan navigerer AIV-ene til Omron? Først blir roboten ført rundt i fabrikken og får muligheten til å skanne omgivelsene med LIDAR-hovedsensoren. Den setter deret- ter denne informasjonen sammen og lager et komplett statisk kart over arbeidsplassen i en høyde på 200 mm. Dette kartet inneholder informasjon om hyller, maskineri, vegger og dører. Roboten bruker kartet til å beregne den beste ruten mellom to punkter. Hvis mer enn ett kjøretøy er nødvendig for å utføre oppgavene, jobber ikke AIV-ene helt alene. Programvaren for styring av flere enheter fungerer som en planlegger for AIV-ene. Det er avgjørende for driften, siden den beregner hvor nærmeste mobile robot er i forhold til maskinen som trenger tilsyn, og sender den til det aktu- elle punktet. Programvaren for styring av flere enheter kan også informere AIV-ene om travle områder, slik at den har informasjonen den trenger for beregningene sine. Programvaren AMNYTT NR. 2 2018 må kommunisere med både AIV-ene og maski- nene og samtidig vite hvor hver AIV er. Når AIV-en er i drift, gir LIDAR-sensoren den et 220-graders synsfelt som gjør at den trygt kan unngå eventuelle objekter i banen sin og tilpasse hastigheten i sanntid basert på omgi- velsene. En vertikal LIDAR-sensor på hver side av AIV-en støtter LIDAR-hovedsensoren. Disse to sensorene kontrollerer at banen er fri for hindringer, og at det ikke er søl på gulvet som kan hindre AIV-en. I tillegg finner de høyere overhengende objekter, for eksempel gaflene på gaffeltrucker eller åpne skuffer. Det finnes ikke én løsning for alle industrielle bruksområder. Kan AIV-en tilpasses? Det kan den. Vi kan ta Omrons LD AIV-er som et eksempel. AIV-ene kan konfigureres på en rekke forskjellige måter. Basen til AIV-en forblir den samme, men den øvre delen kan endres for å tilpasses bruksområdet. Det er tre grunn- leggende konfigurasjoner: flat topp, transport- bånd og vogntransportør. AIV-er med flate topper betjenes med semiau- tomasjon og må lastes og lesses av for hånd. De kan også tilpasses. Innenfor et medisinsk bruks- område benyttes en låst boks på AIV-en til å flytte spesielle stoffer rundt i et anlegg. AIV-ene med transportbånd og vogntransportører er selvstyrte. En AIV med en transportsbåndsover- del kommuniserer for eksempel med maskinen ved hjelp av en Wi-Fi-transponder eller en trans- ponder for optiske data for å bekrefte at den er