17 /156
AMNYTT #2
2015
Ved flere anledninger har tilbakemeldinger fra
ansatte gitt positive bidrag til utviklingen av selskapet. Minst like viktig er responsen hos kundene. Tilbakemeldingene er at firmaet nå blir
sett på som mer profesjonelt enn før sertifiseringsprosessen startet.
Selv om vi har brukt mye tid på å tilpasse organisasjon og arbeidsrutiner til standarden, er prosjektet lønnsomt. Vi startet innføringen i mars
2014 og har nå ett års erfaring. Nå tenker vi mer
verdikjede, og ser da helheten i virksomheten
vår. Så langt er erfaringen at det er lønnsomhet
på alle nivåer. De forskjellige arbeidsoppgavene
blir utført likt, uavhengig av hvilken person det
er som blir satt til jobben. Derved blir kvalitet
og fremdrift så likt som mulig. Dette forholdet er
spesielt viktig hvis det er leid inn ekstern arbeidskraft. Da er det enkelt å vise til dokumentasjon
for oppgavene og arbeidsprosedyrer. Tid spares
og feil unngås. Både bedriften og kundene tjener
på det.
Dokumentasjon er helt sentralt i kvalitetsarbeidet
Må fortsette forbedringsarbeidet
Fortsatt ser vi at det er mulig å bli bedre, sier
Haga. Vi må finslipe organisasjonen. I løpet av
det første året har vi lært mye om hvordan kvalitetsstyringssystemet fungere og rutiner for kontinuerlig forbedring bør legges opp. Nå står vi
foran et arbeid med å revidere all dokumentasjonen. I dette arbeidet vil vi støtte oss mye på
innspill og anbefalinger fra Norsk Sertifisering.
Det er denne organisasjonen som har sertifisert
MCS Elektrotavler i henhold til den internasjonale standarden for sertifisering av bedrifter,
NS-EN ISO 9001:2008, og de faglige krav som
Tavleforeningen har utarbeidet.
Vi ser at det vil åpne seg nye markeder og muligheter med bakgrunn i det arbeidet som er utført
internt i bedriften.
Tavlemontøren må kunne mye om komponentenes
egenskaper