AMNYTT 2/2015 | Page 17

17 /156 AMNYTT #2 2015 Ved flere anledninger har tilbakemeldinger fra ansatte gitt positive bidrag til utviklingen av selskapet. Minst like viktig er responsen hos kundene. Tilbakemeldingene er at firmaet nå blir sett på som mer profesjonelt enn før sertifiseringsprosessen startet. Selv om vi har brukt mye tid på å tilpasse organisasjon og arbeidsrutiner til standarden, er prosjektet lønnsomt. Vi startet innføringen i mars 2014 og har nå ett års erfaring. Nå tenker vi mer verdikjede, og ser da helheten i virksomheten vår. Så langt er erfaringen at det er lønnsomhet på alle nivåer. De forskjellige arbeidsoppgavene blir utført likt, uavhengig av hvilken person det er som blir satt til jobben. Derved blir kvalitet og fremdrift så likt som mulig. Dette forholdet er spesielt viktig hvis det er leid inn ekstern arbeidskraft. Da er det enkelt å vise til dokumentasjon for oppgavene og arbeidsprosedyrer. Tid spares og feil unngås. Både bedriften og kundene tjener på det. Dokumentasjon er helt sentralt i kvalitetsarbeidet Må fortsette forbedringsarbeidet Fortsatt ser vi at det er mulig å bli bedre, sier Haga. Vi må finslipe organisasjonen. I løpet av det første året har vi lært mye om hvordan kvalitetsstyringssystemet fungere og rutiner for kontinuerlig forbedring bør legges opp. Nå står vi foran et arbeid med å revidere all dokumentasjonen. I dette arbeidet vil vi støtte oss mye på innspill og anbefalinger fra Norsk Sertifisering. Det er denne organisasjonen som har sertifisert MCS Elektrotavler i henhold til den internasjonale standarden for sertifisering av bedrifter, NS-EN ISO 9001:2008, og de faglige krav som Tavleforeningen har utarbeidet. Vi ser at det vil åpne seg nye markeder og muligheter med bakgrunn i det arbeidet som er utført internt i bedriften. Tavlemontøren må kunne mye om komponentenes egenskaper