67 / 108
AMNYTT #1
2016
En av våre studentgrupper på bachelor jobber
med oppsett av elektronikk og kommunikasjon, og
en gruppe fokuserer på navigasjonsmetoder for
innendørs flyvning (en lokal GPS). En tredje bachelorgruppe jobber i parallell med en masterstudent med matematisk modellering og regulering
av kvadrotoren, og til sist har vi en masterstudent
som ser på utvikling av rotorkapper for sikkerhet
og økt oppdrift. I tillegg har vi mange oppgaver på
vent, og kommer helt sikkert til å få mye glede av
utstyret i årene fremover.
Hva er Høgskolens tips og råd til andre
som vurderer å søke?
Vi vil absolutt anbefale andre å søke på midler fra
NFA. Litt av det fine med det er at det er så enkelt.
Det trengs ikke noen stor søknad på mange sider
med beskrivelse av tidligere forskning og mulige
bidrag til løsning på verdensproblemer. Vi skrev en
nøktern søknad på to sider (inkludert en figur) der
vi la fram hva vi ønsket å gjøre, hva som var vår
motivasjon, samt et enkelt utstyrsbudsjett. Deretter signatur og mail til NFA.
Hvor viktig er det at et slikt stipend finnes?
Viktigheten av slike stipend er åpenbar, og vi er
svært takknemlig overfor NFA og andre som gjennomfører slike prisverdige tiltak. For oss som driver med teknologiutdanning er vi avhengig av å ha
godt utstyr, og at studentene møter samme teknologi hos oss som de møter når de skal ut i jobb.
Men slikt utstyr er ofte kostbart, og til tross for at
regjeringen er veldig opptatt av kvalitet i høyere
utdanning, kunne de kanskje vært flinkere til å prioritere midler til oppgradering av utstyr. Det vi da
står igjen med er ekstern finansiering gjennom for
eksempel Norges forskningsråd, men de på sin side
prioriterer ofte avansert utstyr til store forskningsprosjekter. Dette er selvfølgelig viktig, men utstyret
blir fort veldig spesialisert, og terskelen for studenter på lavere nivå blir ofte for høy. Så forskningsrådet finansierer mye godt utstyr til forskning, men vi
mangler en tilsvarende instans som kan finansiere
utstyr til utdanning, som for eksempel basalt labutstyr i elektronikk og reguleringsteknikk. Derfor er
det så viktig at NFA stiller opp med slike stipend
som kan gi mulighet til å kjøpe utstyr som er mer
tilpasset undervisning enn forskning. Og basert på
det vi har fått ut av midlene fra NFA så langt, er det
tydelig hvilken stor effekt det har. Det som kanskje
er et lite pengebeløp sett i forhold til finansiering av
forskningsprosjekter, sporer enormt mye aktivitet
over lang tid hos oss.
Men det er viktig å tenke gjennom hva det er man
konkret ønsker penger til, og se for seg hvilken aktivitet det kan resultere i, og hvordan det kan forbedre studentenes motivasjon og læring. Har du det
på plass, så tror jeg det holder hele veien inn.
På vegne av UiT campus Narvik (tidligere Høgskolen
i Narvik) og våre studenter, vil vi rette en stor takk til
NFA for den støtten vi har fått, og for det særdeles
gode tiltaket som denne stipendordningen er.
HER kan du lese mer om NFAs stipend og hvordan
du søker.
http://www.nfaplassen.no/utdanning/stipend/
retningslinjer-for-tildeling-av-nfa-stipend/
Studentene Dennis Langer og Paran Patel jobber
med matematisk modellering og regulering av
kvadrokopter i sitt hovedprosjekt.